Moogio AB

Unik infravärmare gör att fler väljer markis istället för uterum

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2007 15:29 CEST

Den svenska sommarens nyckfullhet gör oss till uterumsälskare av kaliber. Och istället för att gå ut sitter vi ofta inne i våra uterum på kvällarna, och går miste om dofter och ljud.
Men nu kommer en helt ny typ av infravärmare som gör att du kan sitta varmt och gott under din markis. Perfekt inför kräftor och brittsommar!

Den nya infravärmaren är bara en bråkdel så stor som de vi vant oss vid, och monteras direkt på kassetten på en Moogio-markis. Men trots sin lilla storlek så värmer den upp på ett ytterst effektivt sätt som man knappt tror är möjligt. Upp till 12 kvadratmeter värms upp, och till skillnad från med vanliga infra- eller gasvärmare så är det inte luften som värms upp. Utan vi som sitter på uteplatsen.

- Värmaren värmer oss människor, och inte luft som kan blåsa bort, säger Joakim Björnek på Moogio som säljer värmaren.

- Det beror på att den här värmaren använder en annan och högre frekvens på sitt infraröda ljus.

Tekniken är utvecklad av Philips, och ger full värme så snart den sätts på. Effekten är på 1400 W, vilket betyder att det bara kostar några kronor att hålla värmen för ett helt sällskap en hel kväll. Lampan ger även ett mysigt ljus, och håller i ca 5000 timmar innan det är dags att byta. Den förbrukar också ca 30% mindre energi än andra el-värmare och bara bråkdelen så mycket som en gasolvärmare.

Fler satsar på markiser istället för uterum

- Vi har märkt att fler satsar på rejäla terassmarkiser som ett alternativ till uterum nu, fortsätter Joakim Björnek.
- Det är en lösning som ger full rörelsefrihet vare sig det blir väldigt bra eller väldigt dålig väder.

Moogios markiser kan kompletteras så att de i praktiken blir som ”utfällbara uterum”, med bland annat ner- och utdragbara väggar. Även med ljus, högtalare och värmare blir kostnaden en bråkdel av ett uterum. Samtidigt som man också får solskydd.

- En uteplats med markis och värmare känns kontinentalt och inbjudande. Och taket har du bara när du vill ha det.

Värmaren är fukt och vattentålig och kan sitta upp/ute hela året. Moogios markiser och vävar är också tillverkade i material som är extremt smutsavvisande. All metall är belagd med nanopartiklar som smuts helt enkelt inte fäster på. Det gör att markiser idag sitter uppe hela året utan att ta skada.

Moogios värmare kostar från ca 3.607:-

FÖR MER INFORMATION V G KONTAKTA:
Joakim Björnek, Moogio AB
Tel: 046-32 50 14 Fax: 046-30 70 14