LEDpower

Unik LED-armatur världsnyhet för sportarenabelysning

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 16:03 CET

LEDpower i Uppsala och Deltalux i Sollentuna har vidareutvecklat unik LED-armatur för inomhusarenor. För allra första gången kan LED därmed nyttjas för att belysa idrottsarenor.

Sportarenornas belysningsteknik är ineffektiv och innehåller farliga ämnen. Nyutvecklad LED-armatur innebär att sportarenorna nu kan agera miljösmart, minska den årliga elförbrukningen med drygt 40-50 procent och sänka sin driftkostnad markant. LEDpower och Deltalux har lång erfarenhet av att utveckla belysningslösningar med LED-teknik (Light Emitting Diode).

– Vår armaturkonstruktion bygger på beprövad LED-teknik i kombination med ny optikdesign i ett helt unikt chassi enligt sportanläggningarnas krav på bland annat dynamisk aktivitet. Den nya produkten finns tillgänglig på marknaden i början 2011 och vi upplever ett stort intresse från hela Norden, säger Ali Moulavi, marknadsansvarig, LEDpower.

Ljusspektret har många likheter med naturligt dagsljus. Många sjukhus, kontor, hotell och fastighets-bolag använder sig redan av LED som ett energieffektivt alternativ befriat från miljöfarliga ämnen.

I en sportarena med konventionella lysrör, och belysningen tänds cirka 10 timmar per dag, har konventionella ljuskällor en livslängd på cirka 1-2 år beroende påfabrikat. Den nyutvecklade arenabelysningen har en livslängd längre än 10 år vilket minskar servicekostnaden markant.

– Vi tillsammans med Deltalux levererar helhetslösningar av LED-belysningar inklusive belysningsplanering, armaturdesign, produktion och återvinning avnedmonterad belysning, säger Ali Moulavi, marknadsansvarig, LEDpower.

För mer information om arenaanpassad LED-belysning vänligen kontakta Ali Moulavi, marknadsansvarig LEDpower tele +46 (0) 730 25 70 88 E-post: a.moulavi@ledpower.nu

Deltalux AB
Familjeföretaget Deltalux med 40 år i belysningsbranschen och huvudkontor i Stockholm var först i Sverige med att konstruera och tillverka LED-belysning. Redan 1998 deltogDeltalux i arbetet med att ta fram en RoadMap för LED-belysning på uppdrag av STEM (Energimyndigheten). Företaget har bland annat levererat LED-lösningartill Kulturhuset i Stockholm, Turning Torso i Malmö och Skanska International i Malmö. För mer info: www.deltalux.se

LEDpower Sverige AB