Sustainergies

Unik studentplattform bland “Årets Pionjärer”

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 16:08 CET

Att sammanföra studenter och företag för att arbeta med hållbarhet - så enkelt är konceptet bakom Sustainergies, organisationen som på måndagskvällen prisades för hållbart entreprenörskap i den nationella tävlingen Pioneer of the Year.

I måndags kväll avgjordes Pioneer of the Year, tävlingen som verkar för att stimulera framväxten av socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbara företag. Organisationen Sustainergies med initiativtagaren Simon Flato i spetsen var ett av de tre bidrag som lyftes fram som årets hållbarhetspionjär.

- Företagen vill vara framgångsrika på lång sikt och studenterna vill ha meningsfulla karriärer. Nu skapar vi möjligheter för dem att arbeta tillsammans för att uppnå sina mål och samtidigt förbättra vår värld, säger en påtagligt stolt Simon Flato, som redan har 20 medarbetare och studenter från hela landet bakom sig.

Sustainergies har byggt upp ett nätverk där alla studenter, oavsett studieinriktning eller ort, kan gå med. Organisationen erbjuder karriärspaning som direkt kan ge genvägar in i arbetslivet, coachar eldsjälar i deras egna projekt, driver ett mentorskapsprogram där personlig utveckling står i fokus och organiserar varje år en studenttävling i hållbarhet, Sustainergies Cup. Kärnan av all verksamhet är att sammanföra studenter och näringsliv kring hållbarhet och sammantaget har en unik studentplattform tagit sin form. Också företag kan vara med i nätverket, och får möjlighet att nå engagerade unga, med stor kompetens och innovationsförmåga. Verksamheten följs idag av ett 40-tal företag, och förra året var Pernod Ricard Sweden partner i tävlingen Sustainergies Cup.

Pioneer of the Year har pågått under en månads tid där de tävlande fått bedriva personliga kampanjer för att via Facebook samla in så många röster som möjligt. Antalet röster vägdes samman med en jurys omdöme för att bestämma vinnarna.

- Pioneer of the Year är en tävling i framtidens entreprenörskap. Tävlingen har engagerat 22 500 unika besökare under finalen och dragit in över 6000 röster via Facebook – helt otroligt, säger Kent Edquist, juryns ordförande och Executive Director för The HUB World Association.

Utöver prissumman på 10 000 kr får Sustainergies tillgång till 30 kontor i sex världsdelar, en professionell mentor och ett globalt affärsnätverk.

För mer information och pressbilder se: www.sustainergies.se/press

Sustainergies är en ideell organisation som sammanför studenter och företag kring hållbarhet. Sustainergies organiserar årligen den riksomspännande tävlingen Sustainergies Cup.