JayCut AB

Unik tävling låter fans skapa musikvideon

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2007 09:02 CEST

Många drömmer om att göra sig ett namn i musikbranschen, men vägen dit har hittills varit nästan omöjlig att gå. Med siter som My Space och Itunes har möjligheten för artister att själva ta kontrollen över sin karriär ökat markant. Nu finns JayCut som tar Do-It-Yourself kulturen hela vägen och erbjuder möjligheten att skapa en video enkelt och gratis.

Svenska Sunday Sound startar nu en tävling på webbsidan JayCut.se i vilken bandets första officiella musikvideo ska koras. Den vinnande videon kommer att visas på såväl bandets MySpace-sida som på MTV och ZTV om möjlighet ges.
–Vi har lagt upp ett antal filmklipp på oss när vi spelar, och lite annat, men vi hoppas på folks kreativitet och att de även ska använda eget material, berättar Ola, basist i Sunday Sound. Kanske blir det en video där någon helt annan än bandets medlemmar har huvudrollen? Låten heter ”More than dead” och inleds med frasen ”I hope you burn in hell for what you have done” så vi får väl se vilka associationer det ger.

– Vad vi vet så har det aldrig hållts en liknande tävling i Sverige, och nästan aldrig utanför USA. Den är unik i sitt slag, speciellt med tanke på verktygens totala tillgänglighet, säger Jonas Hombert.

Jonas leder JayCut.se där tävlingen hålls i samarbete med Una Promotion. JayCut.se är en webbsida där vem som helst kan skapa egna filmer och bildspel, enkelt och gratis. Man kan även skapa med andras material, och göra filmer och bildspel tillsammans i grupper. Till skillnad mot andra videosidor så är JayCut helt öppet. Man kan man ladda ner sin skapelse till datorn, lägga upp den på sin blogg, MySpace-sida, Facebook eller YouTube.

– Jag tror att artister av alla storlekar skulle kunna vinna mycket på att starta liknande projekt och tävlingar på vår sida. Det om något visar att man bryr sig om sina fans, och samtidigt kan man få fram riktigt bra promotionfilmer utan kostnad, säger Jonas Hombert. På JayCut.se så kan idag vem som helst, artist eller fotbollslag, låta intresserade skapa filmer och bildspel åt dem.

JayCut är gratis och återfinns på www.jaycut.se och www.jaycut.com

Om JayCut
JayCut drivs av en grupp studenter från KTH med bakgrund från olika inriktningar men med ett gemensamt brinnande intresse för nya spännande Webb 2.0-applikationer. Nästan samtliga har en bakgrund inom KTH:s entreprenörskapsförening Excitera som bland annat ligger bakom succéprojekt som Swedish Game Awards och Excitera Innovation Challenge. Gruppen har tidigare startat flera bolag tillsammans, bland annat Edulab AB.

JayCut: Jonas Hombert, , 073-698 60 71, jonas@jaycut.se
Sunday Sound: Una Prosell, Una Promotion, 070-461 20 02, una@unapromotion.se