Beriksson

Unika prisbelönade chips av ekologiska bruna bönor från Öland

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2015 07:29 CET

Bruna bönor har länge odlats på Öland och den kalkrika jorden och det soliga klimatet passar bra för att odla de näringsrika och goda bönorna. Odling av bönor är resurssnålt och dessutom binder bönodlingen kväve i jorden vilket bidrar till att övergödningen av Östersjön minskar. Bruna bönor från Öland har skyddad geografisk beteckning och är skyddat av Slow Food Presidia, som stöttar småskalig odling, grödor av hög kvalitet och grödor som riskerar att försvinna.

Chipsen av bruna bönor är en unik produkt som framställs av ekologiska ursprungsskyddade bruna bönor från Öland. Chipsen är naturligt framställda och friteras lätt i rapsolja, vilket ger dem en härligt krispig konsistens och smaksätts sedan för hand med naturliga kryddor och havssalt.

I chipssortimentet finner du tre sorter samt fyra säsongssmaker: naturell och lätt saltat, örter samt cayennepeppar och dill. Säsongssmakerna är Vårrus (nypon/svartpeppar), Sommarparty (basilika/jordgubb), Höstglöd (rökt paprika) och Vinterfest (toskansk tryffel). En påse väger 60 gram och kostar cirka 29-35 kronor i välsorterade butiker och kaféer.

Möt grundarna av bönchipsen i vår monter C03:21 på Formexmässan i Stockholm mellan 14-17 januari 2015.

Läs mer genom att klicka här. Ladda ner bilder här. Har du frågor får du gärna mejla mig genom att klicka här eller ring mig på tel: +46703883534.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.