Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Unikt europeiskt samarbete bakom internationellt lärlingslopp i Östersund

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 13:59 CEST

Tolv ungdomar från fyra olika länder möts i en prestigefylld uppgörelse när travsportens riksanläggning Wången står värd för ett unikt travlopp. Kuskmatchen avgörs torsdag 18 oktober på Östersundstravet och direktsänds i TV4s lunchtravsändning. I loppet tävlar tre Wångenutbildade ungdomar mot kuskar från Frankrike, Finland och Norge.

- Lärlingsloppet är ett sätt att ytterligare bygga vidare på det unika samarbete som vi byggt upp inom ETSÄ (European Trotting School Association). Samarbetet ger också våra elever en europeisk travhästskötarcertifiering, vilket stärker deras möjlighet att få jobb i travstall utanför Sveriges gränser, säger Karin Ericson, utvecklingschef på Wången.

Hippologstudenten Mette Pökelmann och de nyutexaminerade gymnasieeleverna Ida Sandström och Viktor Lyck försvarar Wångens och Sveriges färger. Från Norge kommer tre ungdomar från Norsk Hestesenter, Starum, en anläggning med yrkesutbildningar inom rid- och travsport. De tre finska deltagarna studerar på den finska motsvarigheten Kaustinen Raviopisto, Finlands största skola med travutbildningar och med ett 80-tal elever. De franska ungdomarna kommer från tre olika skolor med trav-/ och galopputbildning; Grosbois, Graignes och Mont de Marsan.

Det första ETSÄ-loppet kördes 2008 på Solvalla, med Wångenseger, och kuskmatchen har därefter avgjorts årligen med en seger till vardera land som följd. De utländska delegationerna anländer till Wången under tisdagen och laddar upp under onsdagen.

- Det är klart att själva loppet är en rolig del i samarbetet, men än viktigare är det nätverk av kontakter med världens främsta travstall som upparbetats genom åren. De tar gärna emot våra studerande, säger Jan Halberg, sportchef på Wången.

Deltagande kuskar; Mette Pökelmann, Viktor Lyck och Ida Sandström (Sverige), Vincent Cabos, Yann Lorin och Tomas Constans (Frankrike), Mette Flöttum, Jeanette Dagsvold och Mari Löwe (Norge) samt Peppi Paakonen, Mari Pekkarinen och Jonny Länsimäki (Finland).

För mer information, kontakta:

Karin Ericson, utvecklingschef Wången AB, 070-641 74 02

Jan Halberg, sportchef Wången AB, 070-641 74 03

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).