Sånga-Säby Hotell & Konferens

Unikt konstverk av Karin Welin på Sånga-Säby

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 12:59 CET

LRF skänker unikt konstverk till Sånga-Säbys hörsal

Utbyggnaden som innefattar hörsalen ”Södra” blev klar i juli 2006. Den byggdes till stora delar av stormfällt virke efter stormen Gudrun. Vid invigningen utlovade K-G Burman ett konstverk till salen som gåva från LRF.

- I februari 2009 var jag på Möbelmässa i Älvsjö utanför Stockholm och såg då för första gången ett verk av Karin Welin. Det var en stor ullgobeläng i härliga färger som hängde på väggen, säger Karin Wennerberg, konstansvarig på LRF. Kontakt togs med konstnären och vi bestämde träff. Jag hade ända sedan Södras invigning på Sånga-Säby haft uppdraget att hitta ett konstverk till lokalen från LRF. Men det var svårt att hitta rätt konstnär och rätt konstverk.

Efter utflykter till Sånga-Säby, ritningar och funderingar på storlek och teknik för uppsättning samt godkännande av skisser av Sånga-Säbys VD Bitte Dempsey, blev det sammanlagt 11 meter långa konstverket klart den 2 februari, nästan exakt ett år efter första kontakten med Karin Welin. Konstverkets namn är ”Trädet”.

- Södra är en vacker lokal som uppskattas av våra gäster och nu blir lokalen ännu vackrare. Karin Welins konstverk är ett smycke som kommer att glädja många. Ett konstverk av ull stämmer dessutom väl in i Sånga-Säbys starka miljöengagemang. Jag vill rikta ett stort tack till LRF och Karin Welin för den fina gåvan, säger Bitte Dempsey.

- Trädet är ett ”ullmåleri” som kombinerar hantverk och industriell tillverkning. Jag har arbetat med en industriell tovningsteknik och har använt ull från får från några LRF-medlemmars gårdar. Dessa gårdar är Lindby Gård på Adelsön och Orchis Mellangård på Färingsö nära Sånga-Säby, berättar Karin Welin.
Trädet är uppbyggt av ull från gotlandsfår och finull och gobelängull från finullsfår och leicesterfår. Bottenmaterialet består bland annat av återvunna pet-flaskor.

Karin Welin har följt med hela processen kring detta textilverk, från att välja ut ull och att färga till tillverkningen på fabrik.
Hon gick ut Konstfack 2008 från institutionen för textil. Karin började arbeta med denna tovningsteknik när hon gjorde sitt masterarbete, ”it´s alive” som är en serie måleriska mattor.
- Jag är intresserad av att skapa värme, ljuddämpning och välkomnande miljöer i offentliga rum genom mitt ”ullmåleri”, säger Karin Welin.

Se mer av Karins arbeten på www.karinwelin.com

För mer information: Bitte Dempsey, VD på Sånga-Säby
08-560 480 00,bitte.dempsey@sanga-saby.se www.sanga-saby.se

Om Sånga-Säby – Gott värdskap i en klimatneutral miljö
I den vackra ekparken vid Mälarens strand endast 35 km från Stockholms City finns Sånga-Säby.
Ambition är en hög kvalitet förenat med de högsta miljökraven inom konferensbranschen. Anläggningen är Nordens första Svanenmärkta hotell och konferensrestaurang och alla konferenser är sedan 2007 helt klimatneutrala. Man strävar efter att bli ännu bättre på att hjälpa kunderna att hålla framgångsrika möten. Sånga-Säbys personal är en aktiv samarbetspartner till konferenskunden och bistår med allt från idé och planering till genomförande av konferensen.

Sånga-Säby Kurs & Konferens AB är ett dotterbolag till LRF, Lantbrukarnas Riksförbund. De övriga bolagen inom LRF-koncernen är LRF Försäkring, LRF Konsult, LRF Media, LRF Samköp, Svensk Markservice samt Svenskt Sigill