Förarutveckling i Sverige AB

Unikt trafiksäkerhetssamarbete gör alla till vinnare!

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 13:20 CET

Ett nytt samarbete mellan Förarutveckling i Sverige AB och UVS Utbildning AB skapar det bredaste förarutbildningspaketet på marknaden. Nu kan man från en och samma kontakt erbjuda allt från förarträning personbilar till transporthantering för tunga fordon.

Alla företag sparar årligen stora belopp när man genomfört förarutbildning.

Att köra i arbetet är enligt lag en arbetsmiljöfråga och arbetsgivaren har ansvaret för att minimera riskerna för sina anställda, t ex genom att se till att företaget har en fastställd trafiksäkerhetspolicy som är tydlig, välkänd och lätt att förstå.

Sedan drygt ett decennium erbjuder Förarutveckling kurser för personbils förare. Basen i utbildningarna har hela tiden varit olika typer av situationer där deltagarna får lära sig hantera sin bil i de situationer som kan uppkomma i den dagliga trafiken. Det kan vara en fullbromsning och samtidigt styra undan ett plötsligt hinder.

UVS Utbildning AB har i drygt två decennier utbildat förare som kör bl.a. tunga fordon, lastbilar/bussar.

Rapporter från försäkringsbolagen visar att transportbolagen har stora kostnader för skador på den egna fordonsparken och förstört gods. Ofta beror det på okunskap och slarv hos chaufförerna. Genom skadeförebyggande kurser kan skador i en fordonspark reduceras med upp till 50 %. Likaså kan kostnader för skadat gods minskas med upp till 70 %, vilket minskar försäkringskostnaderna. Sammantaget kan det motsvara hundratusentals kronor årligen för ett mellanstort åkeri.

Förarutveckling och UVS kursprogram omfattar fyra områden:

- Trafiksäkerhetsarbete (tunga fordon)

- Sparsam körning tunga fordon

- Grundkurs i förarträning (sparsam körning, vinterträning) personbilar

- Vidareutveckling i avancerad körning, personbilar

- Behovsanpassad utbildning, t ex för privatchaufförer

Intresset och kunskapen om behovet av förarutbildning blir allt större. Den aktiva säkerheten får allt större betydelse i och med att fordonens passiva säkerhetsnivå har ökat väsentligt.

För ytterligare information:

UVS AB, Joachim Palmgren 040-41 41 60.

Förarutveckling i Sverige AB, Carina Nyberg 0346-177 22

Om UVS

UVS är sedan 20 år ett välrenommerat utbildningsföretag inom områdena trafik, transport och teknik.

Tusentals människor har under åren fått sina yrkes- och vidareutbildningar hos UVS. Idag har UVS vuxit till ett av Sveriges största rikstäckande utbildningsföretag med både fristående gymnasieskolor, konsultverksamhet och en rad andra yrkesutbildningar. För mera information besök gärna www.uvsab.se

Om Förarutveckling

Förarutveckling i Sverige AB startades 1995. Vi bedriver våra utbildningar och EcoDriving på flera olika banor/orter i Sverige året runt. Vinterutbildningarna har vi i Antilla (Norra Värmland) och Sälen.

Sedan starten har vi samarbetat med BMW Sverige AB och Michelin.

Våra instruktörer är certifierade av BMW Fahrertraining GmbH i München, och sedan drygt ett år tillbaka så vinterutbildar vi deras kunder från hela världen här i Sverige.

Genom vårt samarbete så har vi tillgång till utbildning med bilar från BMW M GmbH på Nürburgring i Tyskland.

Idag är vi ett av de ledande utbildningsföretagen när det gäller trafiksäkerhet i Sverige. För mera information besök gärna www.forarutveckling.se