Upplands Idrottsförbund

UNITED SPORTS - De förenade sporternas festival - Helt nytt - i Uppsala

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2013 08:57 CEST

Streetbasket, Cheerdance, Parkour, E- Sport, Roddsimulator, DJ:s, band som uppträder, amerikansk fotboll, badminton, innebandy, agility, fotboll och mycket annat under två dagar. Det är grunden i en helt ny Idrottsfestival i Fyrishovs Multihallar 16-17:e augusti.

- United Sports är utvecklat tillsammans med en referensgrupp för att kunna passa dagens 13-15-åringar. För oss i Upplands Idrottsförbund är det oerhört spännande att få vara med att skapa tillsammans med ungdomar, säger Dag Söderberg, Idrottschef på Upplands Idrottsförbund.

Frågeställningen om hur gör man ett Summercamp vändes upp och ned när ett ungt gäng från olika  sporter och uttryckssätt träffades för att prata om vad de skulle vilja göra. Gamla koncept slängdes snabbt ut och nya saker kom in i stället. In med idrottsformer som inte är traditionella, som parkour. Låt idrotten möta andra uttryckssätt, som musik, bild och film. Förutom idrotta ska man kunna skapa, som att vara med i ett medieteam. Lekfullhet, men samtidigt skulle inte adrenalinet som tävlingsmomentet ger glömmas bort.

- Genom diskussionerna föddes ett helt unikt turneringsformat, med korta 3 mot 3 matcher i många sporter, som flaggfotboll, men där man också kan bli totalsegrare i en Superturnering. För oss i Uppsala 86:ers var det självklart att säga ja när vi fick frågan om vi kunde ta på oss att vara huvudarrangörsförening. United Sports är ett spännande koncept för framtiden, säger Martin Söderberg i Uppsala 86:ers.

Alla deltagarna på United Sports får också fritt inträde på seriefinalen i amerikansk fotboll mellan Uppsala 86:ers och Carlstad Crusaders på Studenternas den 17:e. En av aktiviteterna under United Sports är Cheerdance som leder fram till pausuppträdande under matchen på Studan.

Bland arrangörsföreningarna finns Uppsala Parkour, Storvreta IBK, Uppsala Basket,

Uppsala Akademiska Roddsällskap, Fyrisfjädern och GUSK som alla står för olika delar. En viktig roll har Uppsala kommuns fritidsgårdar som bidrar med bland annat musik & E-sport.

- United Sports träffar rätt i vår målgrupp, och att blanda sport, musik och andra utryckssätt är något som uppskattas bland våra medlemmar. Det är också ett bra slut på sommarlovet, säger Stig Bernsten på Uppsala kommuns fritidsgårdar.

Grundplåten i arrangemanget är en insamling från Uppsala Idrottsgala och konceptägare är Upplands Idrottsförbund, Fyrishov och Sportwire.

- Den långsiktiga målsättning med vårt engagemang är att tillsammans med andra bygga en stor, unik, Idrottsfestival som sammanför idrotten på ett nytt sätt. Det här första året är ett sätt att testa konceptet i liten skala tillsammans med aktörer som tror på visionen, säger Fyrishovs vd Liisa Eriksson Hundertmark.

United Sports i Fyrishovs multihallar

16/8: kl 11:15-21
17/8: kl 9.15-21
Pris: 150 kr (biljetter köps på Fyrishov, medlem i Uppsala kommuns fritidsgårdar betalar 100 kr.) I biljetten ingår inträde båda dagarna, samt bad och inträde på matchen Uppsala 86:ers och Carlstad Crusaders.

Kontaktuppgifter:

Projektledare Ronnie Andersson, Upplands idrottsförbund, 0706-28 51 24

Vi hjälper föreningar och förbund att förbättra sin idrottsverksamhet och tillsammans gör vi den fantastiska idrottsrörelsen i Uppland ännu bättre.

Vår verksamhetsidé är att idrott på alla nivåer ska bedrivas så att den utvecklar människor positivt - fysiskt, psykiskt, socialt och kulturellt. Idrottsrörelsen är samtidig viktig för att få människor att mötas över både sociala som kulturella gränser - en tillgång för samhället.
Vårt uppdrag är också att skapa förutsättningar och resurser för idrottsrörelsen. Vi företräder och samordnar verksamhet mellan idrottsföreningarna och olika myndigheter, stat, landsting och kommun. Vi tillhandahåller service för föreningar och förbund utifrån deras behov och ansvarar även för en rad olika projekt, uppdrag och funktioner, som på olika sätt bidrar till att förbättra idrotten till både form och innehåll genom att utveckla föreningar och förbund.
OrganisationDen svenska idrottsrörelsen är indelade i 21 distrikt där Uppland är vårt geografiska område och innefattar tio kommuner; Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Norrtälje, Sigtuna, Tierp, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar.
I Uppland finns över tusen idrottsföreningar, med aktiviteter i närmare sjuttio olika idrotter. Föreningarna i Uppland har sammanlagt över 100.000 medlemmar.
Vi verkar genom två organisationer Upplands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna, där SISU Idrottsutbildarna har ett mer riktat uppdrag kring just idrottsutbildningar.Vi är en idéburen organisation utan kommersiellt vinstintresse, där vår opartiska roll och lokalkännedom inom idrotten i distriktet är våra styrkor. Därför överväger vi varje samarbete mycket noga. Att agera i enlighet med våra värderingar är alltid viktigast. Vi står på detta sätt fria där vår åsikt aldrig kan köpas.
Vårt opartiska och objektiva perspektiv spänner över alla gränser, mellan idrotter och mellan föreningar, men även i det politiska samtalet. Vi tar ställning i frågor som berör idrottsrörelsen, men stödjer inget parti.
Samverkan är en nyckel i arbetssättet för oss. Vi hittar förbund, föreningar, skolor och andra aktörer som tror på samma idé. När vi samlar kraften från många, blir vi tillsammans starka och kan utveckla den Uppländska idrotten med kvalité. Vi gör skillnad i den uppländska idrottsrörelsen, när vi lämnar positiva avtryck efter oss. Avtryck där föreningar och förbund ser fördelarna och själva vill jobba vidare.