Musichelp sweden ab

​United Stage får egen scen på Live at Heart

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2019 08:00 CEST

Kitok / Moa Lignell

Ett av Sveriges största bokningsbolag, United Stage, inleder i år ett samarbete med Live at Heart och kommer att presentera en egen scen under festivalen. Totalt presenteras fem akter från olika genres.

"Vi har haft festivalen under uppsikt en längre tid. I år kände vi att Live at Heart tagit ett stort kliv i sin utveckling och vi bestämde oss för att ge full support. Vi tror att det på sikt kommer att bli ett utmärkt sammanhang för nya artister att visa upp sig – troligen även för en och annan etablerad liveakt. Vi är jätteglada över att disponera en scen under en av dagarna i årets upplaga." säger Lars Rixon, agent på United Stage

Moa Lignell har sedan debutsingeln ’When I Held Ya’ som har streamats över 21 miljoner gånger, har den tidigare Idol-deltagaren Moa Lignell inte bara hunnit med att skriva och släppa två egna album, hon har även skrivit låtar åt andra svenska artister, så som ’Vi har varit här förut’, som skrivits åt Sonja Aldén. Våren 2018 var hon ute på en omfattande Sverigeturné tillsammans med Janne Schaffer, och föreställningen "Janne Schaffer möter Ted Gärdestad i Sol Vind & Vatten".

Kitok har med en omisskännelig röst och en sällsynt energi plöjt upp en egen fåra inom svensk hiphop. Eller rättare sagt i svensk musik på det hela taget. Oavsett genre. En röst för landsbygden i allmänhet och sina samiska rötter i synnerhet. Inland Empire är Magnus Ekelunds tredje album som Kitok, det alias han tagit från sitt samiska släktnamn. Debuten, platinastreamade "Paradise Jokkmokk" präglades av revanschlusta och uppföljaren #Darkwebdetox av identitetskris.

ShitKid är en duo bestående av Åsa Söderqvist och Lina Molarin Ericson. De har på kort tid hunnit bli en av Sveriges mest omtalade band och har hyllats av såväl internationell som nationell press. Soundet kan beskrivas som en slags skev anti-pop. De har de senaste åren trätt fram som en av Skandinaviens mest spännande, nya, alternativa och provokativa liveband. De har turnerat runtom i Skandinavien, Europa och USA med spelningar på festivaler som Roskilde, Way Out West, by:Larm, The Great Escape och SXSW-festivalen. Våren 2019 släppte ShitKid sitt andra album Detention och kommer redan i höst släppa ett tredje album.

Trion VERO är definitionen av ett modernt band. Sammanförda av nattlivet, gick de från att mixa disco, till att starta ett band och äntra rockscenen. Julia Boman, Amanda Eddestål och Clara Gyökeres har ingen trummis av anledningen ”an 808 is never late”, istället jobbar bandet endast med gitarr, bas och synth, vilket har gett upphov till deras internationella speciella sound. På debut EP’n banar VERO vägen för en ny ådra i svensk populärmusik. De är genrelösa, nytänkande, djärva – och visar med integritet och humor varför de kallas svenska popens svarta får.

brenn. efter danska Roskildefestivalen och norska Øyafestivalen, är de för första gången i Sverige. brenn. är den norska duon som bevisar att rocken kan vara orädd, fri, färgsprakande och dessutom driven av osannolika musikaliska referenser. Pressen i Norge är lyrisk, norska P3 nominerade brenn. till prestigefyllda ”Årets Urørt” och var de än spelar tävlar skribenterna om bästa superlativ. En av Norges största tidningar, VG, skrev efter Øyafestivalen i Oslo att ”detta är rockens framtid”.

Det fullständiga filmprogrammet finns på www.liveatheart.se

Live at Heart äger rum i Örebro mellan den 4-7:e september och biljetter går att köpa via www.liveatheart.se

För mer info kontakta

Live at Heart

Magnus Tunmats

Mobile: +46 (0) 70 49 50 049

Email: magnus@liveatheart.se

Website: http://liveatheart.se/

Peter Åstedt

Mobile: +46 (0) 733792937

Email: peter@liveatheart.se

Website: http://liveatheart.se/

Live at Heart är en showcase-festival och branschkonferens för musik, film och andra kreativa näringar som äger rum i Örebro i september varje år. Festivalen startades 2009 och har sedan dess blivit en av skandinaviens största showcase-festivaler. Förra årets musikprogram innehöll 230 musikakter på 28 scener i centrala Örebro. Dessutom 50 filmer och runt 50 talare i olika seminarier och workshops. Totalt fanns 30 nationer representerade på festivalen.