Universal Music Sweden

Universal Music omorganiserar och storsatsar på svensk musik och svenska artister

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2014 15:30 CEST

Stockholm, 2014-09-10

Universal Music Sweden utökar med svensk gren av etiketten Polydor.

Från och med den 1 september 2014 kommer Universal Music Sveriges lokala avdelning, tidigare Universal Label Group att börja verka under namnet Polydor.

Polydor är en av musikindustrins äldsta och mest klassiska skivbolag och startade redan 1924 under Deutsche Grammophon. Polydor har under sin långa historia släppt otaliga epokavgörande releaser med band som Cream, Bee Gees, James Brown och The Jam. Nu utökar Universal Music Sverige genom att starta upp etiketten på nytt;

”Att få återaktivera en svensk gren av en så klassisk label som Polydor känns som ett stort förtroende och ansvar.  Vi vill bygga vidare Polydors arv som en garant för bra musik inom alla genrer och skapa en modern etikett fullt rustad och anpassad till de möjligheter och utmaningar som dagens marknad erbjuder” säger Annele Hencz Mortimer-Hawkins, Head of Polydor.

Under svenska Polydor återfinns artister som Tove Lo, Tomas Ledin, Daniel Adams-Ray, Urban Cone, Nina Persson, Anna Ternheim och underetiketterna Stranded Rekords (Håkan Hellström, Markus Krunegård, Goat mfl), Sonet Grammofon (Kent, Lars Winnerbäck mfl),  Reaktor Recordings (Ghost, Spiders mfl).

Lionheart drar igång Capitol Music Group och startar upp Virgin.

Capitol Music Group blir det nya paraplynamnet för nystartade etiketten Virgin samt Lionheart Music och dess redan befintliga divisioner som innefattar musikstudios, musikutgivning, förlag och produktion, management och bokning samt SoFo Records och Kavalkad.

Capitol Music Group kommer att drivas från Lionhearts nyrenoverade lokaler och kreativa miljö på Nytorget, Södermalm.

Virgin Records var en av världens största etiketter innan den såldes till EMI och i och med Universal Musics uppköp av EMI re-lanseras nu Virgin Records. Ansvarig för etiketten blir veteranen Niklas Rune, tidigare A&R Manager på Universal Music. I samband med Niklas nya tjänst flyttar han även till Capitol Music Groups lokaler på Södermalm. Niklas tar med sig de artister han idag jobbar med, däribland Stiftelsen, Albin, De Vet Du, Erik Rapp, Jens Hult.

Även utgivningarna runt Idol 2014 kommer att hamna under Capitol Music Group.

”Vi ser verkligen fram emot att Niklas skall flytta in hos oss. Vi har känt varandra under många år och jag hyser den största respekt för Niklas insatser inom svensk musikbransch. Jag är väldigt glad att han och Nora Bellil ,Product Manager, vill bli en del av oss.” säger Maria Molin Ljunggren VD Capitol Music Group

”Jag oerhört taggad att komma igång med Virgin under Capitolparaplyet på Södermalm. -Att få jobba med sin hobby är få förunnat. Ända sedan 1970-talet med Iggy, Alice Cooper & Bowie till mitt a´la Sex Pistolsfärgade hår har jag passionerat konsumerat musik i alla dess former och sedan drygt 30 år tillbaka har detta varit mitt levebröd. Nu ser jag fram emot att fortsätta utvecklas inom Capitol Music Group och ha kul på jobbet i en helt ny miljö.” säger Niklas Rune, Head of Virgin.

Efter denna omorganisation består Sverige och världens största musikbolag Universal Music av följande lokala etiketter och avdelningar:

Polydor – under ledning av Annele Hencz Mortimer-Hawkins

Capitol Music Group – under ledning av Maria Molin Ljunggren

Virgin Records – under ledning av Niklas Rune

Sweden Music – under ledning av Jonas Wikström

Svenska Inspelningar – under ledning av Johan Lindquist

Om Universal Music

Universal Music är Sveriges och världens ledande musikbolag med representation i hela 71 länder. Universal Music i Sverige är helägda av Universal Music Group. Under huvudetiketten återfinns en mängd framgångsrika, klassiska skivmärken som bl.a. Polydor, Virgin, Motown, Interscope, Sonet Grammofon, Stranded Rekords, Def Jam, Polar, Verve och Deutsche Grammophone.