Finansförbundet

Unn Edberg chefredaktr för ny tining i finansbranschen

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 15:21 CET

Pressinformation

2009-12-10

Unn Edberg chefredaktör för ny tidning i finanssektorn

Den finansiella sektorn får under 2010 en helt ny tidning. Tidningen kommer att bevaka hela finansbranschen inklusive bank och försäkring – ur ett arbetstagarperspektiv. Tidningen ska ersätta de nuvarande medlemstidningarna för Finansförbundet och FTF - facket för försäkring och finans. Chefredaktör  och ansvarig utgivare blir Unn Edberg som också blir VD för det nya tidningsbolaget, Finans och Försäkring Tidning Sverige AB.

Ägare till Finans och Försäkring Tidning Sverige AB är Finansförbundet och FTF. Tidningen beräknas utkomma med sitt första nummer till förbundens medlemmar efter sommaren 2010. Då upphör utgivningen av de nuvarande medlemstidningarna Finansvärlden respektive Försäkring & Finans.

-          Jag ser stora möjligheter i den här tidningen och ser fram emot att tillsammans med redaktionen utveckla det nya konceptet, säger Unn Edberg.

-          Vad tidningen ska heta är ännu inte klart, vi arbetar med flera möjliga namn.

Styrelseordförande i det nya tidningsbolaget är Håkan Haraldsson, vice förbundsordförande i FTF. I styrelsen finns också Finansförbundets kanslichef Jan Gerlofstig, Björn Lundmark, kanslichef hos FTF och Cecilia Mårtensson från Finansförbundets styrelse.

Redaktionen för den nya tidningen kommer, förutom Unn Edberg, att bestå av Finansvärldens nuvarande redaktion: Stefan Ahlqvist, BrittMarie Lantto och Åsa Berner.

Unn Edberg tillträder den nya tjänsten i februari 2010. Hon kommer närmast från tjänsten som vice VD på tidningsbyrån A4 och har dessförinnan varit redaktionschef på Chef och chefredaktör på Civilekonomen.

FINANS OCH FÖRSÄKRING TIDNING SVERIGE AB

För mer information: