UPC Sverige AB

UPC utökar digital-TV-utbudet med Viasat History och sex nya etniska kanaler

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 11:16 CEST

Digital-TV-utbudet hos UPC Sverige AB växer med fler nya kanaler den 4 april. TV-utbudet till olika etniska grupper utökas med sex internationella kanaler, med sändningar på bl.a. turkiska, assyriska och serbokroatiska. Dessutom lanseras den svenska dokumentärkanalen Viasat History med ett brett utbud av kulturella, historiska och samhällsvetenskapliga program.

– Många av våra kunder har efterfrågat fler kanaler, från fler olika länder och på fler språk. Därför är det roligt att kunna erbjuda ett ännu bredare utbud av internationella kanaler. Med Viasat History förstärker vi TV-utbudet med ett programinnehåll som många kunder efterfrågar. Totalt sett får kunderna mer att välja på, säger Ulf Modigh, marknadsdirektör på UPC Sverige AB.

Bland de nya internationella kanalerna märks de turkiska underhållningskanalerna TGRT och ShowTV, den iranska kanalen Irinn som sänder på farsi, persiskspråkiga Jaam-e-jam, RTK som sänder från Kosovo med nyhetssändningar på bosniska, romani, turkiska och serbokroatiska samt den kurdiska kanalen Roj TV med sändningar på bl.a. språken kurmani, sorani, zazaki och assyriska. Kanalerna är en blandning av kanaler med nyhets- och underhållningsinriktning samt public service-innehåll.

Sedan tidigare erbjuder UPC ett flertal olika utländska kanaler med sändningar på bl.a. grekiska, spanska, turkiska, ryska, kroatiska, franska, italienska och polska. UPCs satsning på internationella kanaler är ett resultat av förfrågningar från både fastighetsägare och boende som kommer att följas upp löpande för att tillgodose efterfrågan från den etniska mångfalden i Stockholmsregionen.

Den nya dokumentärkanalen Viasat History speglar människans historia, från begynnelsen till modern tid. Kanalen har ett brett utbud av kulturella, historiska och samhällsvetenskapliga program som speglar nyblivna civilisationer och antika regimers uppgång och fall.

Samtliga nya kanaler erbjuds som tillvalskanaler i UPCs digital-TV-utbud från den 4 april i år. Sammanlagt erbjuder UPC mer än 90 digitala TV-kanaler. Dessutom kan ett 20-tal filmer enkelt beställas on-demand. Vidare ingår även 40 digitala musikkanaler.

Om UPC

UPC Sverige AB (UPC) är ledande leverantör av TV- och bredbandstjänster i Stockholmsregionen. För närvarande är ca 300 000 hushåll anslutna till UPCs fiberoptiska nät. Av dessa är 91 000 kunder på höghastighets-Internet (chello) och 59 000 kunder på digitalTV (alla uppgifter per 31 december, 2005). UPC är ett dotterbolag till Liberty Global, Inc. (Nasdaq: LBTYA, LBTYB) med verksamheter i 19 länder i Europa, Asien, Sydamerika och Australien. Se även www.upc.se

Liberty Global har ägarintressen i bredbandsbolag, distributionsföretag och innehållsleverantörer med verksamheter utanför USA, huvudsakligen i Europa, Asien, Sydamerika och Australien. Liberty Global med dotterbolag är den största kabel-TV operatören utanför USA, baserat på antal abonnenter. Per den 31 december 2005 hade Liberty Global en marknadstäckning på 30,5 millioner hushåll och levererade tjänster till ca 19,7 millioner kunder (RGU´s), inklusive ca 11,6 millioner abonnenter på kabel-TV, 3,2 millioner på bredbands-Internet och 2,2 millioner på telefoni. Se även www.lgi.com

Anders Ahlbeck