Pirelli Tyre Nordic

Uppdaterad: Pirelli värvar Lars Bergmark som nordisk försäljningschef

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2013 13:42 CEST

Pirelli, ett av världens ledande däckföretag, har anställt Lars Bergmark som ny nordisk försäljningschef. Han har lång erfarenhet inom däckindustrin på liknande befattningar. Rekryteringen är ett led i företagets satsning på att stärka sin position och däckförsäljning på den nordiska marknaden.

Rekryteringen av Lars Bergmark är ett viktigt steg för att förstärka Pirellis organisation i Sverige, Finland och Norge. Pirelli Nordic har inlett en långsiktig satsning på att stärka sin position och öka sina marknadsandelar på den nordiska marknaden, särskilt på vinterdäcksidan.
Lars Bergmark har lång erfarenhet av den nordiska däckbranschen, där han i många år haft ledande befattningar på andra ledande däckföretag, bland annat som Sverigechef. Han kommer närmast från en position som vd för Camoplast Solideal.

– Det ska bli en mycket spännande uppgift att få ta hand om Pirellis försäljning i Norden. Det är ett legendariskt premiumdäckmärke och ett globalt däckföretag som nu satsar rejält på sin tillväxt här. Pirelli har många nya konkurrenskraftiga produkter och ska öka sin närvaro på marknaden. Jag ser verkligen fram emot att få vara med och bygga upp det här varumärket i Norden, säger Lars Bergmark.

Lars Bergmark börjar som nordisk försäljningschef den 1 maj. Pirellis Tyres nordiska vd, Aimone di Savoia Aosta, kommenterar bolagets värvning:

– Lars Bergmarks gedigna bakgrund och kunskap om den nordiska däckbranschen stärker vår organisation. Han kommer att bli en viktig kugge för vår expansion i Norden de närmaste åren, säger Aimone di Savoia Aosta, vd för Pirelli Tyres Nordic.

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till ett av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet under treårsperioden 2011-2013. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.