Piratpartiet

UPPDATERING: Isländska Piratpartiet stiger i mandat i valrysare

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2016 12:17 CET

Under söndagsmorgonen stod det klart att Piratpartiet vunnit nio mandat i det isländska parlamentsvalet, och att de därmed blivit tredje största parti i både röster och mandat. Senare under morgonen stod det dock klart att de ökat till tio mandat, och därmed blivit näst största parti delat med Vänstergröna partiet.

"Det här är utan tvekan piratrörelsens största framgång hittills", säger Magnus Andersson, svenska Piratpartiets partiledare. "2013 vann de isländska piraterna 5% av rösterna och tre mandat, idag har de tredubblat resultatet med 14% och tio mandat."

Magnus Andersson hoppas nu på att partiet ska se liknande framgångar i Sverige och runtom i världen.

"Piratpartiet grundades i Sverige och är nu en internationell rörelse med folkvalda både på lokal, nationell och europeisk nivå. Det är utan tvekan dags för oss att nå liknande resultat även i Sverige."

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78