Sveriges Television AB

Uppdrag granskning synar svenska fiskare på ockuperat vatten

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 14:50 CET

I nystarten efter OS-sändningarna granskas det gränslösa fisket i två program. Svenska politiker har länge försökt minska fisket på svenska vatten, men vad händer då med båtarna som ”blir över”? Uppdrag granskning har följt de svenska fiskarna till ockuperat vatten utanför Afrikas kust.

Frågan om det europeiska fisket utanför Västafrika är brännhet efter att Europaparlamentets juridiska avdelning kommit fram till att fiskeavtalet mellan EU och Marocko kan strida mot folkrätten. Enligt avtalet ska inkomsterna från fisket komma det västsahariska folket till del, men oberoende folkrättsexperter och människorättsaktivister har slagit fast att så inte är fallet.

I det första programmet som sänds den 3 mars besöker reportern Pelle Westman det ockuperade Västsahara där flyktingarna aldrig får se havet och där svenska båtar samtidigt drar upp tonvis med fisk på ockuperat vatten.

I den andra delen som sänds den 10 mars undersöker reportern Pelle Westman var fisken hamnar. En europeisk båt kan dra upp 600 ton varje dag - så varför mättas inte lokalbefolkningen?

Programledare för veckans Uppdrag granskning är Janne Josefsson.

SVT1 onsdag 3 mars kl 20.00: Uppdrag Granskning (6:22)

Madeleine Kurtsdotter
Press och Marknadsföring