Stockholms Stadsteater AB

Uppdrag klimat - med rätt att leva

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 11:17 CEST

Urpremiär på Klara Soppteater

Carl-Erik * en stressad medelålders man * är på väg till ett möte med kollegan Malin. Tillsammans ska de skriva en pjäs om klimathotet. På väg till mötet fastnar Carl-Erik i en bilkö på Centralbron. Efter att ha spottat ur sig all ilska över de andra bilisterna, drömmer han sig bort till kvällens middag med sin älskade. Men först måste han och Malin komma någon vart med klimatpjäsen. Och börja leva mer miljömedvetet.

Carl-Axel: Jag läste att för att kompensera en flygresa till Milano behöver man plantera 40 träd. Det blir ju en hel skog om man ska kompensera för dina flygningar till Thailand.
Malin: Jag kör inte bil om jag kan åka kommunalt. Det gör du.
Carl-Axel: Ja, men jag kör inte bil till Thailand.
Malin: Då har vi i alla fall kommit fram till något.

Höstens första premiär på Klara Soppteater är den nyskrivna pjäsen Uppdrag klimat * med rätt att leva. Pjäsen är både en skrämmande tidsresa i klimatets historia och en dråplig historia om att försöka skriva en pjäs om klimathotet.

Tidsresan börjar vid jordens födelse för 4,5 miljarder år sen och slutar hos dagens moderna människa som jagar pengar och livets mening. Med på resan finns en grupp neandertalare som köar utanför Stockholms stadsteater, en politiker som väntar på att folket ska engagera sig i klimatfrågan och en tjej som punkterar däcken på sin pappas suv.

Manus är skrivet av Ole Forsberg, konstnärlig ledare för Klara Soppteater sedan 2004 och Binnaz Ayata, journalist och författare. För regi står Johan Huldt som tidigare satt upp bland annat En fröjdefull jul och Rampfeber på Stockholms stadsteater.

Efter premiären den 16 september åker Uppdrag klimat * med rätt att leva ut på turné i Stockholms län.

Uppdrag klimat * med rätt att leva är producerad i samarbete med Energirådgivningen.

Uppdrag klimat * med rätt att leva
AV OLE FORSBERG OCH BINNAZ AYATA

Premiär 16 september kl 12 på Klara Soppteater

Regi: Johan Huldt