Frösunda Omsorg AB

Uppdrag livskvalitet i Almedalen 2011

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2011 06:30 CEST

Frösunda medverkar under politikerveckan på Gotland den 5-8 juli, ser framtid och möjligheter och lyfter hjärtefrågorna inom LSS-omsorgen med två högaktuella seminarier och utfrågningar på talarplats.

Med fokus på arbetsliv för alla, konkurrensneutralitet, assistans och idrott samt funktionsnedsättning och självkänsla vill Frösunda vara med och påverka morgondagens samhälle och bidra till högre livskvalitet för alla fylld av delaktighet och lika villkor, oavsett.

Vägar ut i arbetsliv för alla - seminarium och paneldebatt med arbetsmarknadsministern
Hur kan man möjliggöra ett arbetsliv för alla? Göran Fredriksson, VD Frösunda, ger exempel på hur man som arbetsgivare kan verka, där vikten av attitydförändring och ett ökat behov av kunskap står i centrum. Handikappidrottaren Stefan Jansson berättar om sina upplevelser och hur han fick möjlighet till ett arbetsliv på sina villkor. Dessutom utmanar han politikerna, och ger sin syn på vad nyckeln till ett arbetsliv för alla är.

Seminariet inleds med att arbetsmarknadsministern Hillevi Engström talar och avslutas med paneldebatt med regering, opposition, handikapprörelse och arbetsmarknadens parter. Bland de medverkande finns bland annat Stig Orustfjord - Försäkringskassan, Li Jansson - Svenskt näringsliv, politikern Ylva Johansson, Anders Tegnell - Socialstyrelsen, Henrietta Stein - Arbetsförmedlingen och Mikael Klein - Handikappförbunden. Arbetslivsseminariet sker i samarbete med Föräldrakraft.Tisdag 5 juli kl. 14 – 17 i Länsstyrelsens trädgård.

Privat och offentlig omsorg, konkurrerar eller kompletterar de varandra?
I allt större omfattning drivs omsorgen inom LSS av privata aktörer, där beställarna är kommunen och landstinget. Det offentliga har på så sätt en dubbel roll som både beställare och utförare. Vad innebär den relationen och vad ställer det för krav på privata utförare?  Konkurrerar eller kompletterar privat och offentlig vård- och omsorg varandra och hur ser spelplanen ut? Göran Fredriksson, VD i Frösunda och ordförande i Vårdföretagarna och branschorganisationen PULSS, belyser vinsten med konkurrensneutralitet. Torsdag 7 juli kl. 13-14 i Högskolan sal E 30.

Så blev han bäst i världen. oavsett.
Träffa rugbyspelaren Stefan Jansson, som från tolv år varit rullstolsburen till följd av en medfödd nervskada. I en utfrågning belyser han idrottens betydelse och hur rätt stöd med den personliga assistansen i centrum ger honom möjligheten att kunna göra en långsiktig satsning på sin idrott. Han pratar också om tillgänglighet och attityder i samhället. Helt enkelt om de förutsättningar man spelar mot när man har en funktionsnedsättning. Onsdag 6 juli kl. 11 på Hamnplan.

Så påverkade deras funktionsnedsättning självkänslan
Hur påverkade deras funktionsnedsättning självkänslan och vilket stöd behövde de för att stärka sin självbild? Lyssna på Lou Rehnlund och Stefan Jansson; Lou som har social fobi, en osynlig funktionsnedsättning, och Stefan Jansson som sitter i rullstol. Här berättar de om hur deras funktionsnedsättning påverkat självkänslan och hur de med rätt stöd lyckats stärka sig själva och våga ta plats. Torsdag 7 juli kl 14.15 Donners plats.

Vill du veta mer vänligen kontakta:
Anna Burlage Sjöberg, Marknadskommunikatör Frösunda; 08-505 23 506, anna.sjoberg@frosunda.se

Frösunda finns för att ge personer med funktionsnedsättningar och demenssjukdomar ett bättre liv – högsta livskvalitet. Vi är 6 000 medarbetare över hela Sverige som stödjer personer med funktionsnedsättning i sitt hem, på sitt arbete, i skolan och på fritiden. Vi erbjuder även äldreomsorg riktad till personer med demenssjukdomar. Det gör oss till den ledande privata aktören i Sverige.