Socialdemokraterna i Uppsala

Uppföljningskampanj för buss 801

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2012 15:20 CET

På tisdag morgon kl. 05.45 drar Socialdemokraterna i Uppsala tillsammans med LO och fyra fackförbund igång en uppföljningskampanj för att rädda buss 801 till Arlanda. Trots en proteststorm under hösten står alliansen fast vid sitt beslut att avveckla buss 801. Socialdemokraterna hoppas att drabbade pendlares erfarenheter kan få dem att ändra sig.

– Busslinje 801 är arbetslinjen. Att lägga ner välfungerande kollektivtrafik är ett dåligt beslut för alla människor som dagligen pendlar till sina jobb på Arlanda. Arbetspendlarnas behov måste gå före alliansens iver att privatisera, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

– Trots de över 6000 argument som vi överlämnade till alliansen i landstinget valde de att stå fast vid sin politik för att avveckla buss 801. Vi hoppas att de erfarenheter som vi nu kommer att samla in från alla drabbade pendlare får dem att ändra sig, säger Anita Berger, ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala.

Media är välkomna till Uppsala Centralstation kl. 05.45 tisdag morgon när uppföljningskampanjen för att rädda buss 801 till Arlanda drag igång. Där kommer bl.a. kommunalrådet Erik Pelling, riksdagsledamoten Agneta Gille, Socialdemokraterna i Uppsalas ordförande Anita Berger, samt representanter för LO och fyra fackförbund att delta.

Kontakt:
Erik Pelling, kommunalråd (S)
Mobil 076-137 78 79

Anita Berger, ordförande för Socialdemokraterna i Uppsala