Teligent

Uppgraderingsorder i Sydeuropa

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 13:16 CET

Teligent meddelar idag att man erhållit ännu en uppgraderingsorder. Denna gång från global operatör gällande utbyggnad av ett befintligt nät i ett Sydeuropeiskt land.

Kunden är en global tjänsteleverantör som har utvecklat rösttjänster baserade på Teligents teknologi sedan 1998 och det landsomfattande nätet växer fortfarande. Nätet är över 10 000 km långt och har ett flertal nationella knytpunkter och täcker i dagsläget 47 större orter och städer.

- Vi är mycket glada över att ha fått denna order. Merförsäljning till vår installerade bas är ett viktigt komplement till nyförsäljning på expansiva tillväxtmarknader runt om i världen, säger Tomas Duffy, vd och koncernchef för Teligent.

Teligents produkt erbjuder ett skalbart carrier-grade-nät samt intelligent nät funktionalitet för att stödja mervärdestjänster, inkluderande Least Cost Routing-applikationer. Den har ett kraftfullt inbyggt administrationsverktyg som tillåter enkel administration av större tjänstenät från en central plats.

I operatörens nät baseras intelligenta nättjänster på den patenterade plattformen Teligent P90/E, vilken separerar nätprotokoll, tjänsteexekvering och presentation gentemot slutanvändarna. Den är förenlig med 3GPP IP Multimedia Subsystems (IMS) och är anpassad för användning i olika typer av nät, från traditionella fasta och mobila till den framväxande marknaden av nästa generations VoIP-baserade nät. Teligent P90/E används i olika konfigurationer och inom skilda användningsområden av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, Telefónica, TeliaSonera och Vodafone.

För ytterligare information, kontakta:
Tomas Duffy, vd och koncernchef
Teligent AB
tomas.duffy@teligent.se

Per Hällerstam, Vice President Region South
Teligent SAS
Tel. +33-(0)1 48 00 18 05
per.hallerstam@teligent.fr

Ladda ner pdf

Om Teligent
Teligent (TGNT, Stockholmsbörsen) är en global leverantör av mervärdestjänster för teleoperatörer. Erbjudandet inkluderar bland annat traditionella och nästa generations meddelandetjänster och avancerade IN-lösningar, såsom Mobile Prepaid, Mobile VPN och Mass Calling. Samtliga lösningar baseras på den generiska och patenterade tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, Telefónica, TeliaSonera och Vodafone. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i tretton länder runt om i världen. Teligent har cirka 340 anställda och nettoomsättningen för 2005 var 460 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information.