Nyhetsbrevet Vi Resenärer

Upphandling drabbar resenärer i Stockholm

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 14:29 CET

Foto: Arriva

SL:s trafikdirektör Ragna Forslund har skrivit ett öppet till brev till de bussresenärer som drabbas av att bolaget Arriva tagit över  busstrafiken i Norrort. Hon skriver följande: "Det är vanligtvis lite inkörningsproblem precis i början när en ny entreprenör börja köra i ett område. Det beror oftast på att körscheman och bemanning måste göras om från grunden. Oftast kommer den nya entreprenören till rätta med sådana problem inom någon vecka. Sedan Arrvia tog över trafiken i Norrort den 7 januari har det varit fler problem än normatl i en trafikstart."

Hon avslutar brevet med följande, " Jag och mina medarbetare håller noggrant koll på hur situationen för dig som reser i Norrort utvecklar sig. Vi jobbar förstås tillsammans med Arriva för att du ska kunna lita på din SL-resa. Jag är förvissad om att situationen för dig som resenär dag för dag ska bli lite bättre och tackar för ditt tålamod under tiden."

Arriva skrev den 30 januari ett öppet brev, där de förklarar vad som händer och ber resenärerna om ursäkt. för att problem de drabbats av kommer att även fortsättningsvis drabbas av. Ett nytt tjänstepaket (planeringslistor) kommer att införas i slutet av denna månad.

Enligt sajten Bussmagasinet.se  kommer Österåkers kommun att chartra bussar så att skoleleverna kommer i tid till nationella prov

Arriva pekar på två faktorer bakom misslyckandet. Deras trafikledning klarar inte sin uppgift och  det  andra är  otillräcklig kapacitet för uppvärmning av bussarna under nätterna. Nu kommer trafikledningen att förstärkas och förarna ska lära sig hur Arrivas planeringssystem fungerar. Enligt sajten Bussmagasinet kommer Österåkers kommun att sätta in chartra bussar så att skoleleverna kommer i tid till nationella prov

För resenärerna är varje enskild resa viktig. En enda försenad buss eller en enda inställd avgång kan göra att resenären inte hinner till en avtalad läkartid eller ett sammanträde, föreläsning eller inte minst till arbetet. Därför är nuvarande förhållande helt oacceptabelt ur resenärernas synvinkel. Det finns inga externa faktorer bakom de problem som bussresenärerna upplever utan det är genomgående problem som ansvariga inom SL och Arriva skapat. .

Vi som reser kollektivt har nog med de problem som väder och vind skapar.

Jan-Åke Bosell
Trafikdebattör

Idégruppen Vi Resenärer har sedan 1993 bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi är helt vanliga resenärer och tillika bilister som önskar att kollektivtrafiken kunde bli ett attraktivt komplement till bilismen.