TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Uppknäppt mode gynnar Oscar of Sweden

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 12:04 CET

Det säljs fler skjortor igen. Skjorttillverkaren Oscar of Sweden i Borås ser en klar vänding på marknaden. Men i januari i år var situationen mycket osäker. VD Per Åhman förklarar: – Finanskrisen hade slagit till med full effekt och kronan började skvalpa. Vi var väldigt nervösa när den nya skjortkollektionen skulle säljas in hos våra 250 återförsäljare. Ingen vågade köpa på sig för mycket. Idag kan vi konstatera att vändningen kom redan i maj i form av en markant ökning av antalet efterorder. En trend som hållit i sig sedan dess. Vi har fullt upp.

Oscar of Sweden, som grundades 1954 av boråsaren och tekoprofilen Bertil Swanson, har drivits av familjen Åhman sedan 1992. Målgruppen är män i åldrarna 35 år och uppåt. Enligt Per Åhman har skjortan upplevt en veritabel renässans:
– Skjortan synliggörs mer i dagens modebild. Vi jobbar aktivt med kontraster och detaljer när det gäller design. Det kan handla om allt från avvikande knapphål och mönster till bredare kragar och färgkombinationer. Faktorer som gör att slipsen håller på att ersättas i takt med att allt fler kör uppknäppt. En spektakulärt mönstrad skjorta i dubbeltvinnad bomull gör skillnad. Den sticker ut.

Inga leveransproblem

I spåren av en konjunkturvändning återkommer alltid frågan om leveranstider:
- Tack vare att vi har egen produktion i grannlandet Polen och inte i Asien samt ett omfattande lager i Borås kan vi leverera, säger Per Åhman.

Oscar of Sweden är idag en renodlad tillverkare av herrskjortor och marknadsledare i Sverige inom prissegmentet 699 kr, 799 kr och 899 kr:

- Vi har mutat in det spannet, vilket visat sig var en lyckad satsning. Till skillnad från våra svenska kollegor har vi dock en något mindre export förutom Finland och Norge som fungerar väl, dessutom ligger vi i startgroparna för ett par nya marknader

Hur ser du på den kommande julhandeln?
- Skjortan är traditionellt en mycket populär julklapp ­– både att få alternativt ge bort. När det gäller införsäljningen av Oscar of Swedens nya skjortkollektion i januari 2010 är jag full av optimism.

Oscar Of Sweden, som sysselsätter 12 personer i Sverige och ca 300 i Polen, omsätter 50 miljoner, är medlem i TEKO.