Svensk Infrastruktur

Upplands-Bro kommun fick fiber på 12 veckor

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 16:14 CEST

Byggföretaget Svensk Infrastruktur fortsätter utbyggnaden av det öppna stadsnätet. Upplands-Bro kommun är den senaste kommunen som nu har fått fiber till sina invånare.

Svensk Infrastruktur har försett cirka 45 000 hushåll i Österåker, Täby, Järfälla, Vallentuna, Nacka, Upplands Väsby och Danderyd med en öppen fiberanslutning. I våras skrevs markavtal med Upplands-Bro kommun och cirka tre månader senare var i sort sett hela kommunen utbyggd med ett öppet stadsnät.
–Vi har haft ett fantastiskt bra samarbete med Upplands-Bro kommun och det har gått fort att bygga ut stadsnätet i kommunen. Totalt har vi uppgraderat 3 000 hushåll med fiber. En anslutning till det öppna stadsnätet gör att varje hushåll kommer spara mellan 1 000 till 3 000 kronor varje år, säger Johan Sundberg, operativt ansvarig på Svensk Infrastruktur.

Snart klara med regeringens mål
Förutom att det blir en ekonomisk vinning för Upplands-Broinvånarna finns det även andra värden som påverkas positivt. Bland annat kommer kommunen snart kunna bocka av regeringens mål - att 90 procent av befolkningen ska ha tillgång till 100 Mbit/s.
Ida Mattfolk, teknisk chef på Upplands-Bro kommun, tror att det höjer attraktionsvärdet för kommunen att ha fiber.
– Det har varit en efterfrågan på fiberutbyggnad i kommunen och eftersom det är fri marknad så innebär det att medborgarna har fått tillgång till det fiber som de valt, säger hon.

Nära samarbete

På frågan om hon kan rekommendera andra kommuner att samarbeta med Svensk Infrastruktur svarar hon så här:
– Ja, om man har möjlighet att enligt taxa använda tjänstemän i heltidstjänst för egenkontroller, säger hon.
Det är en modell som även Johan Sundberg tycker fungerat utmärkt.
– Det blir ett bra samarbete när kommunen sätter av resurser och hjälper till fullt ut under 10 till 12 veckor. Vi vill att kommunen är engagerade och besiktar de arbeten vi gör löpande, på så vis säkerställer vi att återställningen sker efter de framtagna riktlinjerna. Vi ser fram emot att få hjälpa fler kommuner med deras fiberutbyggnad. Vi har mycket att göra och träffar nya kommuner löpande, säger Johan Sundberg.

För mer information, kontakta pr@svenskinfrastruktur.se