Upplands Energi AB

Upplands Energi går mot trenden: Behåller elnätsavgiften oförändrad 2017, och erbjuder sina nätkunder en ny intelligent termostat.

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2016 16:38 CET

Upplands Energi har beslutat att behålla sina elnätstaxor oförändrade för 2017, lite tvärtemot hur andra elnätsföretag agerar. I sitt arbete för att stärka kundnyttan erbjuder man dessutom sina nätkunder en intelligent termostat som styrs via en app. Termostaten har utvecklats av Uppsalaföretaget Ngenic och den bidrar till en effektivare temperaturstyrning av vattenbaserade värmesystem. Samtidigt bidrar det till att hålla elnätsavgifterna nere.

• -Vi har som mål att ständigt jobba med effektivisering av drift och underhåll i vårt elnät. Vi investerar samtidigt 28 miljoner årligen för att stärka leveranssäkerheten och höja kvalitén på elnätet för våra nätkunder, säger Joacim Eronen, vd för Upplands Energi

Det lokala elnätsföretaget går nu alltså i frontlinjen för det som kallas smarta nät, med ny teknik som ger en direkt ekonomisk nytta för både dem själva och kunderna. Joacim fortsätter:

• -Vi är ett kundägt företag där alla elnätskunder är delägare. Det finns inget egenvärde att höja avgifterna för oss, tvärtom, drivkraften för att förvalta ägarnas investeringar för ett framtidssäkert elnät måste ske på ekonomiska villkor snarare än ett sätt att höja intäktsramen.

Styrsystemet, Tune, som man nu installerar i stor skala har under den gånga vintern testats framgångsrikt i ett samarbetsprojekt mellan Upplands Energi och Ngenic. Projektet är medfinansierat av Energimyndigheten och leds av Sustainable Innovation.

• -Vi har efter flera år av utveckling och tester nu bevisat i praktiken nyttan med intelligent styrningen av villavärmen. Det ger ökad boendekomfort samtidigt som det spar energi. Kunder upplever också en trygghet i att kunna veta hur huset mår när man är bortrest och kunna välja hur varmt man vill ha det när man kommer hem, säger Björn Berg från Ngenic.

Projektet som kallas KlokEl går nu in i slutfasen men redan nu har man sett nyttan och tecknar nu kommersiella avtal för att kunna gå ut i större skala.

Upplands Energi koncernen grundades 1918 och har sitt säte i Björklinge norr om Uppsala.

Upplands Energi erbjuder elförsäljning samt energiprodukter till privatpersoner och företag i hela Uppland.

Företaget äger transformatorstationer samt kraftledningar och erbjuder distribution av energi inom eget nätområde.

Upplands Energi lever och verkar i din närhet samt brinner för det lokala –  vi stöttar individer och organisationer med ett lokalt och extra behjärtansvärt samhällsengagemang i Uppland.

Läs mer på www.upplandsenergi.se