Kista Science City AB

Upplev mobila bredbandstjänster i skarp miljö

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 16:34 CET

Under tisdagen presenterade Kista Mobile & Broadbands Showcase nästa steg i satsningen på en ledande demonstrationsmiljö av mobila bredbandsapplikationer och tjänster. Med drygt 15 nya partners visas nu också hela värdekedjan inom bredbandsapplikationer i ett skarp showroom.

När nu bredbandstjänster och applikationer tar plats i Kista Mobile & Broadband Showroom är målet att hjälpa den svenska bredbandsindustrin att utvecklas och även slå internationellt. Det menade Milos Herman, projektledare Kista Broadband Alliance, och välkomnade drygt 15 nya partners till demonstrationsmiljön i Kista Science Tower.

Tre av dessa partners, Tilgin, Dreampark och PacketFront, gav också sin syn på framtidens bredbandstjänster under invigningen i Kista Science Tower. Jan Werne, VD för Tilgin inledde genom att beskriva nästa generations bredbandstjänster i hemmen.

– Vi står inför en kommande tjänsteexplosion då de flesta idag har någon form av bredband i hemmet. Vi kommer att se att all kommunikation, underhållning och service kommer via en enda sladd och att allt kommer att byggas sammat i en central enhet med ett standardiserat gränssnitt, sa Jan Werne, VD för Tilgin.

Naturligtvis förbereder sig Tilgin med Jan Werne i spetsen genom att ta fram nya lösningar för det som kallas IMS-baserade tjänster i hemmen. Lösningar som också visas för de som besöker Kista Mobile & Broadband Showcase, tillsammans med applikationer och tjänster från bland andra Transmode, Operax, PacketFront, 42Networks, och Dreampark för att nämna några.

Magnus Persson representerade Dreampark under tisdagens invigning och berättade bland annat om hur användargränssnittens utformning blir att viktigare när fler tjänster ska levereras digitalt till hemmet. Och även hur de idag arbetar inom projektet ”Syster Gudrun”, tillsammans med bland annat PacketFront, för att du lättare ska kunna söka vård genom bredbandet och din teve.

Vill du se vilka mobil- och bredbandstjänster som finns på marknanden idag och även testa dem i skarp miljö ta kontakt med Kista Mobile & Broadband Showcase flr en visning: www.kistashowcase.se