Folkpartiet

Upplys om kommunismens brott mot de mänskliga rättigheterna

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2004 15:38 CEST

- Det är inte enbart högerextrema hot som försöker underminera demokratin i våra delar av världen. Vänsterextremismen spelar en allt större roll i de sammanstötningar som ofta försöker stoppa en positiv utveckling i det internationella samarbetet. Det röda hatet är lika destruktivt som allt annat hat. Klasshat är lika förödande som rashat. All politik som bygger på hat och våld bör bekämpas.

Det säger Ana Maria Narti, riksdagsledamot (fp), som väckt en interpellation till Göran Persson om att starta en informationskampanj om kommunismens brott mot mänskliga rättigheter.

- När man nu diskuterar kommunismens antidemokratiska politik är det dags att på nytt väcka frågan om denna ideologis brott mot de mänskliga rättigheterna. Statsministern tog ett värdefullt initiativ när han satte i gång den stora upplysningskampanjen om förintelsen. Jag frågar honom nu om han kan arbeta på samma sätt med klasshatets historia och med den våldsromantik som inspireras av kommunismen, säger Ana Maria Narti (fp).

Bild på Ana Maria Narti för fri publicering finns här:

Länk till Ana Maria Nartis hemsida www.folkpartiet.se/narti

Ana Maria Narti