Uppmärksammad hungerstrejk avslutas: Jättemink hjälper Ludde ut ur buren

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 15:13 CET

Ludvig Lindström, medlem i Djurens Rätt, har sedan i måndags hungerstrejkat i en nätbur framför Hötorgshuset på Sergels Torg i Stockholm. Syftet har varit att få regeringen att tänka om angående Djurskyddsmyndigheten. Hungerstrejken avslutas under torsdagen då Djurens Rätts jättemink besöker buren.

Hungerstrejken avslutas torsdagen den 23 november kl. 12, 3 dygn efter det att Ludvig kröp in i buren. Djurens Rätts jättemink kommer att finnas på plats och hjälpa honom ut.

- Även om jag mår fysiskt bra känner jag suget efter att få komma ut i friheten. Det slår mig hur minkar och alla andra djur som sitter inspärrade i trånga bås eller burar måste uppleva sin verklighet. Regeringen borde få testa på hur det är att vara instängd, det hade nog hjälpt dem att bygga upp den empati för djuren som de verkar sakna, säger Ludvig Lindström.

Djurens Rätt fortsätter sin kampanj för Djurskyddsmyndigheten genom att på lördag den 25 november arrangera ett demonstrationståg som kl. 13.30 inleder sin marsch från Humlegården till Mynttorget.

Enligt en opinionsundersökning som Demoskop genomförde i maj i år anser en stor majoritet, 74 procent, av Sveriges befolkning att djurskyddsfrågorna ska handläggas av en separat myndighet. Undersökningen visade även att en majoritet av samtliga partiers väljare vill ha kvar Djurskyddsmyndigheten.

Kontakt:

Sofia Leander
Kampanjcoach

Peter Nilsson

Om oss:

Djurens Rätt – Sveriges största djurrättsorganisation
Djurens Rätt (f d Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök) bildades 1882 och är idag Sveriges största djurrättsorganisation med närmare 36 000 medlemmar. Vi är parti-politiskt obundna och arbetar med lagliga metoder för ett samhälle som inte förtrycker djur. Djurens Rätt är helt beroende av frivilliga bidrag. Huvudområdena för vårt arbete är djurförsök, livsmedelsindustrin och pälsindustrin.

Hemsida:

www.djurensratt.se