Academic Work

Uppmärksammad programmeringskonst på So Stockholm

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 08:52 CET

Igår invigdes Art of Code och 13 programmeringsverk signerade lovande och etablerade innovatörer tar plats på galleri So Stockholm. Utställningen är finalen av projektet Art of Code, ett initiativ som syftar till att uppmärksamma programmeringsyrket och kodspråkets möjligheter. Under hösten har utvecklare delat sina idéer och verk på den digitala mötesplatsen www.artofcode.se. De verk som nu ställs ut har handplockats av en jury med representanter från IT- och konstvärlden.

Projektet Art of Code startade i november 2011. Syftet är att flytta fokus från kodens funktionella yttre, det vill säga produkter och tekniska finesser, till idérikedomen och kreativiteten inom programmering. Ytterst handlar projektet om att få fler att upptäcka programmeringsyrket.

Bakom initiativet står Academic Work. Annelie Svensson som är affärsutvecklare IT på Academic Work och är ordförande i den jury som valt ut de 13 verk som nu ställs ut på det fysiska galleriet. Annelie berättar om initiativet och bakgrunden till projektet:

-        Trots att det finns ett snabbväxande behov av IT-kompetens görs det sällan något för att lyfta fram och uppmuntra våra talanger. Art of Code är Academic Works sätt att inspirera programmerare och sprida kunskap om kod.

Utställningen är öppen för allmänheten och pågår den 22 till 25 mars på galleri
So Stockholm i Kungsträdgården. Därefter kommer den digitala utställningen finnas kvar på www.artofcode.se under ytterligare några månader.

-        Under utställningen låter vi besökarna ta del av skapandeprocessen och förstå hur man med programmering kan förverkliga idéer. Vissa verk överraskar estetiskt, andra med tekniska finesser. Dessutom kan besökarna interagera med flera verk och själva inta rollen som kreatör, avslutar Annelie Svensson.

Juryn består av:

-          Jonas Kleerup, konstnär och gallerist

-          Fredrik von Essen, Ordförande i IT- och telekomföretagens kompetensråd

-          Devlin Shea, digital producent, Society46 och kurator för Art of Code

-          Andreas Ehn, tidigare CTO Spotify, grundare av Wrapp

-          Deniz Yildirim, VD och grundare av Tretton37

-          Annelie Svensson, affärsutvecklare på Academic Work

Läs mer om initiativet och se på den digitala utställningen på www.artofcode.se

För mer information, vänligen kontakta:
Elin Frejd, PR Manager Academic Work, mobil: 073-644 41 84
Annelie Svensson, affärsutvecklare IT Academic Work, mobil: 073-644 48 04

Academic Work - Home of the Young Professionals
Vi är en rekryteringspartner som hjälper företag att hitta nya medarbetare. Sedan starten 1998 har vi arbetat dedikerat med Young Professionals och under 2011 förmedlade vi fler än 16 500 jobb. Med vår erfarenhet, långa målgruppskännedom och tydliga nisch vill vi vara det självklara valet när du tänker på karriär och Young Professionals. Med vår erfarenhet, långa målgruppskännedom och tydliga nisch vill vi vara det självklara valet när du tänker på karriär och Young Professionals. Oavsett om du är jobbsökande eller företag.