Sveriges elevråd – SVEA

Upprop för Lokal styrelse med elevmajoritet!

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 14:00 CET

Efter Skolminister Jan Björklunds besked om att Lokal styrelse med elevmajoritet kommer att avskaffas har många röster höjts runt om i landet. På Njudungsgymnasiet i Vetlanda startades i går ett upprop som just nu sprids genom landet och igår träffades alla gymnasieskolor i Jönköping och la upp en plan för hur de ska gå tillväga för att bestrida Björklunds beslut.

Kommentarer från rektorer på skolor med lokal styrelse med elevmajoritet:

– Det är tråkigt att skolministern vill ta bort verksamheten utan att utvärdera den och prata med skolor och kommuner som har sysslat med det först, säger Lars-Åke Sigfridsson, gymnasiechef på Njudungsgymnasiet i Vetlanda.

- Det är roligt med elever som arbetar aktivt på skolan. Det handlar ju inte om att arbeta emot varandra, här på Ale arbetar elever och lärare tillsammans. Eleverna växer med ansvar och de är därför jätte tråkigt att man nu har bestämt sig för att avskaffa Lokal styrelse med elevmajoritet, säger Irma Polgary, rektor på Ale gymnasium.

- Jag förstår inte Jan Björklunds argument. Detta är ett steg tillbaka i tiden, jag känner inte igen bilden av vildsinta tonåringar som ska ta makten över skolan. Jag förstår överhuvudtaget inte vad de sysslar med, Maria Jarlsdotter, rektor på Olympiaskolan i Helsingborg.

Försöksverksamheten är mycket uppskattad av både elever, lärare och rektorer, på de skolor där den har genomförts.

För frågor och kommentarer angående Lokal styrelse med elevmajoritet.

Emma Ståhl, Njudungsgymnasiet i Vetlanda
0383-97524

Tomas Hiselius, Erik Dahlberggymnasiet i Jönköping
076-8868366