Jobbkällan

Uppsagda överges av arbetsgivare

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 11:45 CEST

Under årets första tre månader har nästan 50000 varslats och sagts upp. Många av dem jobbar i små och medelstora företag som saknar både kunskap och resurser för att hjälpa dem vidare, även om viljan finns. Resultatet blir alltför ofta att de som sägs upp lämnas åt sitt eget öde. För många är det en rejäl uppförsbacke att söka ett nytt jobb. Kanske har man aldrig gjort det och för de flesta var det ändå flera år sedan. Lite hjälp kan göra stor skillnad.

Att anlita någon för att hjälpa medarbetare vidare är många gånger omständigt och dyrbart, men måste inte vara det. Nätverket på alltforjobbet.se har skapat tjänsterna som gör det enkelt och effektivt till ett bra pris.

- Nu kan de allra flesta ge de som slutar något mer seriöst ihop med fiskeutrustningen eller klotgrillen eller istället för det, säger Carina Carlsson, redaktör för alltforjobbet.se

Men av alla de 50000 som varslats och sagts upp är det många som lämnas åt sitt öde. De kan få hjälp via trygghetsråd om sådana avtal finns eller så får de vänta in arbetslösheten för att få stöd från Arbetsförmedlingen.

- Hjälp till ett nytt jobb måste vara den bästa presenten av alla. Det är ganska tragiskt hur det slutar för många. De har jobbat i flera år och bidragit till företagets levnad och så skickas de ut i ett tomrum. Egentligen vill de flesta chefer inte göra det, men långt ifrån alla har kunskapen och verktygen för att göra något annat, säger Carina Carlsson.

Nätverket jobbar på distans. Inga resor och gruppmöten med generella svar. Allt går ut på att hjälpa och stötta just den individ som det handlar om. Det kan vara så enkelt som att få hjälp att skriva sitt CV på ett bra sätt och det kan göra stor skillnad. Andra saker de kan få hjälp med är intervjuträning och coachning.

- När man bli av med jobbet är det ofta tungt och då kan man behöva lite stöd för att tänka rätt och komma vidare. Det är ingen bra utgångspunkt att må dåligt om man ska söka jobb, menar Carina Carlsson.

Genom nätverket går det också att göra EQ-tester, även det via Internet, vilket bara några få har licens på att göra i Sverige. Eftersom en stor del av arbetet handlar om vem man är som person, är ju EQ - emotionell intelligens - viktigt. Att veta bättre vem man är och hur man fungerar, kan göra stor skillnad i arbetslivet och inte minst att man söker rätt jobb och får det. Det är också något man kan visa för blivande arbetsgivare och göra jobbet lättare för dem.

Coacherna är noga utvalda. De har alla en genuin utbildning, en licens och bred erfarenhet både av arbetslivet och av att stötta andra människor.

- Alla människorelaterade insatser kräver både kunskap och erfarenhet, menar Carina Carlsson.

Om nu arbetsgivaren inte vill betala, går det utmärkt att kollegorna går ihop och ger sin jobbarkompis en bra avskedspresent.

- Ett presentkort på hjälp att hitta ett nytt jobb istället för prylar eller tillsammans med vackra blommor, föreslår Carina Carlsson.

Privatpersoner är förstås också välkomna att anlita tjänsterna i nätverket.

- Medlemmar på vår växande webbplats får rabatt förstås, avslutar Carina Carlsson.

För mer information, välkommen att kontakta:

Carina Carlsson
Redaktör på alltforjobbet.se

carina@alltforjobbet.se

www.alltforjobbet.se

Mer information finns här:

Bilder finns här: http://www.alltforjobbet.se/index.php/om-oss