Hörselskadades Riksförbund

Uppsala: Stora ljudmiljöproblem på restauranger, kontor och skolo

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 10:20 CET

rPå 17 av 20 restauranger och caféer i Uppsala är ljudmiljön under all kritik, enligt en ny stickprovsundersökning. Problemet med störande buller växer också på skolor och i öppna kontor runt om i landet.
– Konsekvenserna kan bli allvarliga, varnar Jan-Peter Strömgren, HRFs förbunds­ordförande, som i dag medverkar på konferensen ”Befria samtalet” i Uppsala.

Varannan person i Sverige tycker att det är svårt att höra och samtala på caféer och restauranger. Det visar HRFs ljudmiljörapport, ”Kakofonien”.
Och Uppsala är inget undantag. När HRFs ljudmiljöpatruller bedömde hörbar­heten på 20 caféer/restauranger i Uppsala var det bara tre som var samtalsvänliga. Övriga hade dålig eller bristfällig ljudmiljö. Den främsta orsaken är lokalernas akustik, som förvandlar röster, steg, skrammel med mera till på­fres­tande oväsen.

Men problemet med störande buller handlar inte bara om restauranger:
– Ljudmiljön är bedrövlig på väldigt många skolor, förskolor, öppna kontor och andra arbetsplatser runt om i landet. Varannan arbetstagare har problem med störande ljud på jobbet, säger HRFs förbunds­ordförande, Jan-Peter Strömgren.
– Det kan leda till minnes- och koncen­trationsproblem, kommuni­ka­tions­svårigheter, huvudvärk och allvarligare hälsorisker.

Men så behöver det inte vara. I dag, tisdag, samlas arbetsmiljöingenjörer, skydds­ombud, byggnadsinspektörer med flera på konferensen ”Befria samtalet” i Uppsala, för att få expertråd om hur de kan skapa ett hälsosammare ljudklimat.
– Det är hög tid att börja tänka ”ljudsmart”. Det lönar sig för alla.
Läs mer på www.befriasamtalet.se

”BEFRIA SAMTALET” – en konferens om ljudmiljö
Tid: tisdag 1 februari kl 9.00–16.00.
Plats: Uppsala Konsert & Kongress. Lokal: C

Utställningen “Bli ljudsmart” kl 9–16, 17.30–18.30
För program se bifogad pdf eller www.befriasamtalet.se/uppsala
HRFs rapport om ljudmiljön i Sverige: www.befriasamtalet.se/rapport