Uppsala studentkår

Uppsala studentkår arrangerar Sveriges förenade studentkårers fullmäktige 2016

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 10:04 CET

Uppsala studentkår har fått äran att arrangera den nationella studentorganisationen Sveriges förenade studentkårers (SFS) fullmäktigemöte 2016. SFS medlemskårer representerar tillsammans cirka en kvarts miljon studenter och dess fullmäktige (SFSFUM) brukar besökas av ungefär 300 representanter och funktionärer från de olika medlemskårerna. Då Uppsala vunnit pris som Årets studentstad 2015/2016 så har möjligheten getts att få arrangera evenemanget och i höstas skickade Uppsala studentkår in sin ansökan om att få bli värd.

- Eftersom vi blev Årets studentstad får vi möjligheten att arrangera det viktigaste studentpolitiska mötet för året och det är självklart roligt. Vi har lyft fram utmärkelsen Årets studentstad i många sammanhang och det ska bli kul att få visa deltagarna vad som gör Uppsala till en så bra studentstad, säger Uppsala studentkårs ordförande Caisa Lycken.

Fullmäktigehelgen är förlagd 13 till 15 maj och för att på bästa sätt se till så att helgen blir välorganiserad så har Uppsala studentkår nu rekryterat en projektledare som kommer ha huvudansvar för det praktiska arrangemanget. Projektledaren kommer tillsammans med sin projektgrupp se till så att SFSFUM får de allra bästa förutsättningarna att ta politiskt viktiga beslut och vara en intellektuellt inspirerande helg.

- Som projektledare ser jag SFSFUM som en fantastisk möjlighet att göra något som genomsyras av öppenhet och tillgänglighet, och att det i sin tur bidrar till en fortsatt bred och stark studentrörelse. Med Uppsala studentkårs mångåriga erfarenhet och engagemang så tror jag att 2016 har alla förutsättningar att bli ett sådant, riktigt bra, FUM-år! säger Uppsala studentkårs projektledare Susanna Edström.

För ytterligare information, kontakta:

Caisa Lycken, ordförande, Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 01 alt. 0761-09 80 01