Xella AB

Uppsalahem bygger 264 ungdomslägenheter med lättbetong från Sveriges ledande leverantör

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 11:20 CET

Under 2014 bygger Uppsalahem 264 ungdomslägenheter i Rosendal, Uppsala. Byggmaterialet till de åtta huskropparna blir lättbetong från Xella/Ytong, som därmed befäster sin position som Sveriges ledande leverantör av lättbetong och sandkalksten.

– Ordern på 2500 kubikmeter är den största beställningen i Sverige på flera år. Det markerar startskottet för ett säkrare, mer hållbart och hälsosammare byggande, samtidigt som det är en återgång till ett traditionellt byggnadssätt med rötterna i svensk ingenjörsteknik, säger Fredrik Johansson, vd på Xella Sverige AB som säljer Ytong.

De 264 ungdomslägenheterna byggs med 300 mm tjock lättbetong, som kläs med en mineralullskiva med puts utanpå.

– Vi valde att bygga i lättbetong för att det är ett värmetrögt material med lång hållbarhet som ger god ekonomi över hela byggnadens livslängd, säger Lars-Gunnar Sjöö, byggchef på Uppsalahem.

– Det är kul och spännande att Ytong får bidra till byggandet av fler ungdomsbostäder i Uppsala. Att det dessutom är ett kommunalt bostadsbolag som satsar på ett långsiktigt perspektiv gör det bara roligare, fortsätter Fredrik Johansson, vd på Xella Sverige AB.

Totalentreprenör är Byggpartner.  Mur- och putsarbetet gör Puts & Tegel från Örebro.

Xella Sverige AB

Kontaktperson:

Fredrik Johansson, Sverigechef Xella Sverige

Telefon:

Mobil:

E-post:

fredrik.johansson@xella.se

Uppsalahem

Kontaktperson:

Lars-Gunnar Sjöö, byggchef

Telefon:

E-post:

lars-gunnar.sjoo@uppsalahem.se

The Xella group bundles the expertise and know-how of Ytong, Multipor, Silka, Hebel and Fermacell and is continuously developing these brands. Innovative concepts and new system approaches are forcing the development of energy-efficient and sustainable construction materials. Xella is operating close to these markets. This guarantees reliable, on-time and cost-optimised construction using building materials that represent high quality, customer-oriented solutions and products that also offer impressive benefits.