Uppsala studentkår

Uppsalastudenter går ännu mer back än övriga landet

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2016 10:51 CET

Igår presenterade Sveriges förenade studentkårer (SFS) sin studentbudget. Den visar hur ekonomin kan se ut för en student som lever på studiemedel och att hen går back 202 kronor i snitt per månad. Levnadskostnader varierar självklart beroende på var personen är bosatt och därför har Uppsala studentkår tagit fram en lokal beräkning som visar att Uppsalastudenten går back hela 535 kronor i månaden.

– Detta är inte en nyhet för oss. Vi vill nu belysa studenters ekonomiska utsatthet. Att studenter fortfarande inte kan leva på enbart studiemedlet leder till situationer där studierna försummas. Det är en fråga om utbildningskvalitet och vi vill helt enkelt uppmärksamma makthavarna på att en höjning av studiemedlet är nödvändig, säger Caisa Lycken, ordförande vid Uppsala studentkår.

De siffror som är lokala gäller kåravgift, hemförsäkring, kollektivtrafikresor och bostadskostnader. Den största kostnaden som skiljer sig från övriga landet är bostadskostnaden. Genomsnittlig kostnad för en studentlägenhet om ett rum och kök är 3815 kronor i Uppsala. Enligt Studentbostadsföretagarna är det drygt 400 kronor mer än i övriga landet.

– Andelen hyresrätter måste öka och hyrorna subventioneras. Det är oacceptabelt att studenter förväntas betala 40 % av sin inkomst i hyra. Politikerna skulle aldrig ställa sådana krav på bostadsägare. Till detta hör också att många tvingas hyra i andrahand och på andrahandsmarknaden är det ofta ännu högre hyror, säger Miranda Cox, vice ordförande vid Uppsala studentkår.

För ytterligare information, kontakta:
Caisa Lycken, ordförande, Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 01 alt. 0761-09 80 01
Miranda Cox, vice ordförande, Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 02 alt. 0761-09 80 02

Budgeten finns att läsa i sin helhet här: http://uppsalastudentkar.se/sites/default/files/bifogade/160219_studentbudget_uppsala.pdf

Uppsala studentkår är landets äldsta studentkår och har arbetat för studenternas bästa sedan 1849.