Villaägarnas Riksförbund

Uppskovsskatten drabbar 97 000 stockholmare

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 14:00 CEST

Närmare 97000 småhusägare i Stockholms län tvingas i år betala uppskovsskatt för första gången. Skatten förändrar förutsättningarna på bostadsmarknaden på ett orimligt sätt, anser Villaägarnas Riksförbund. I en film berättar familjer om hur de drabbas.

» Ladda ner pressmeddelande Stockholm

» Ladda ner pressmeddelande Uppsala län

» Ladda ner pressmeddelande Västsverige

» Ladda ner pressmeddelandet Skåne

Alla som gjort uppskov för reavinsten vid tidigare försäljningar av sin bostad, ska från i år betala 0,5 procent i skatt på beloppet. Sammanlagt berörs 319000 småhusägare i landet av förändringen. För många blir det en överraskning när deklarationen kommer.

- Uppskovsskatten drabbar även tidigare försäljningsvinster vilket skapar stora problem för bland annat äldre som flyttat till bekvämare boende och yngre familjer som bytt upp sig när familjen vuxit. Kostnaden för skatten gick inte att förutse när de fattade beslut om sitt boende, säger Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarna har intervjuat familjer i bland annat stockholmsområdet om hur de påverkas av den nya skatten. Filmen går att se på Villaägarnas webbplats, www.villaagarna.se.

- Uppskovsskatten påverkar också viljan att byta bostad i framtiden. Den som byter bostad och köper en ny som kostar lika mycket får räkna med betydligt högre månadskostnader efter bostadsbytet. Detta kommer att skapa olyckliga inlåsningseffekter på marknaden, säger Elisabeth Österman.

För tabell över" Kommuner i Stockholms län med störst genomsnittligt uppskov" se www.villaagarna.se

För mer information kontakta: Om Villaägarnas Riksförbund
Elisabeth Österman
vice förbundsdirektör
mobil 070-937 01 19
elisabeth.osterman@villaagarna.se

Joacim Olsson
vice förbundsdirektör mobil 070-969 19 40 joacim.olsson@villaagarna.se Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Vihar över 317 000 medlemshushåll.

Huvudkontoret ligger i Sollentuna ochregionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö.
» Läs mer om oss