Inlandsbanan

UPPTÄCK INLANDSBANAN - MED KAMERA!

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2011 16:10 CEST

Fotoresa på Inlandsbanan

UPPTÄCK INLANDSBANAN - MED KAMERA!
Häng med på en unik resa med Inlandsbanan där en professionell fotograf finns med för tips och råd både för dig som nybörjare eller som fotat några år men behöver uppfräschning av fotokunskaperna. Vare sig du har en kompaktkamera eller systemkamera så kan du påverka bildkomposition, exponering och förbättra din kamerahantering.

Knäpp inte bara kort - börja ta bilder!

Dag 1 Mora
Paketet startar med en övernattning i Mora dit du reser på egen hand. Självklart kan vi hjälpa till med anslutningsresor med tåg, säg bara till när du bokar. Väl på plats i Mora finns sevärdheter och utflyktsmål du inte vill missa.

Dag 2 Mora – Östersund
Till frukosten får du träffa de andra deltagarna och kursledaren, Monica Wennblom. Ni går igenom resans program och det första om kameran. Efter det väntar ett besök på Zorngården där entré och guidning ingår. Innan tåget avgår har du tid för dig själv, missa inte Vasaloppsmuseet eller en skön promenad längs vackra Siljan. På eftermiddagen stiger du ombord på Inlandsbanan för färd norrut genom Dalarna och Härjedalen. Här kommer du riktigt nära vildmarken när du besöker ett äkta björnide. Fram med kameran vid Storstupet! På kvällen når vi Jämtlands residensstad.

Dag 3 Östersund
Östersund är en riktig sommarstad med stort utbud. Efter frukost promenerar ni till Jamtli Historieland, möter människor och miljöer från flera tidsepoker, entré ingår. Kanske längtar du ut till sjöss och följer med på en tur med S/S Thomée och spanar efter Storsjöodjuret. Eller så åker du till Frösön och upptäcker den vackra ön.

Dag 4 Östersund – Vilhelmina - Saxnäs
Färden går vidare, ut ur Storsjöbygden och genom Strömsunds kommun. Här inspirerade det vattenrika fjällandskapet Beppe Wolgers till bland annat filmen om Dunderklumpen. I Vilhelmina hinner ni med lunch innan bussfärd till Saxnäs där ni övernattar. Eftermiddagen ägnas åt fjällvandring på Satsfjället och självklart fotografering. På kvällen äter ni gemensam middag och diskuterar dagens fotosessioner.

Dag 5 Saxnäs -Vilhelmina – Arvidsjaur
Efter frukost är det bussfärd tillbaka till Vilhelmina. Innan tåget avgår kanske det blir ett besök på hembygdsmuseet och i Kyrkstan. På den fortsatta färden genom Lappland gör vi stopp i Storuman där du ser det byggnadsminnesmärkta stationshuset. I Sorsele besöker vi Inlandsbanemuséet där vi får en inblick i hur det gick till att bygga banan för mer än hundra år sedan. På kvällen får ni uppleva en nostalgisk resa med ångtåg, Arvidsjaur – Slagnäs t/r

Dag 6 Arvidsjaur – Gällivare
Arvidsjaur erbjuder en mängd aktiviteter som fiske, paddling eller ett besök i Lappstaden. På eftermiddagen kliver du på Inlandsbanan igen och strax innan Jokkmokk passerar du polcirkeln, där tåget gör ett stopp. På väg mot Gällivare åker du sedan genom världsarvet Laponia. På kvällen i Gällivare kan du njuta av en promenad längs vattnet i den ljusa sommarkvällen.

Dag 7 Gällivare
För dig som valt Gällivare som slutdestination avslutas paketresan efter frukost. Men stanna gärna och knyt ihop säcken tillsammans med kursledaren Monica och passa på att fråga alla frågor som kanske aldrig blev av längs resan. Se mer av den rika kulturen och vackra naturen. Kanske ett besök i Europas största koppargruva Aitik eller en lätt vandring på fjället Dundret kan passa.

Ert Inlandsbanekort gäller ännu några dagar så passa på att uppleva inlandsbanan ”från andra hållet”. Väljer ni till Returpaketet ingår en extra övernattning i Gällivare och Östersund samt platsbiljetter Gällivare – Mora. En annan möjlighet är att boka en extranatt i Gällivare i slutet av paketet och sen fortsätta hemresan från Gällivare på egen hand.

Paketet startar med en övernattning i Mora: Tisdagen 2 augusti

Pris per person från Mora 2011: 6 nätter
Vuxen, del i dubbelrum 8 490 kr
Enkelrumstillägg 1 490 kr

Minimiantal: 5 personer

I priset ingår:
• Resa med Inlandsbanan inkl Inlandsbanekort och platsbiljetter, Mora– Gällivare.
• 6 nätter enl ovan på mellanklasshotell, del i dubbelrum m dusch/wc inkl frukost.
• Fotokursledare
• Inträde till Zorngården i Mora
• Inträde till Jamtli Östersund
• Utflykt till Saxnäs inkl transfer, middag och fjällvandring
• Inträde till Jamtli Östersund
• Ångtåg i Arvidsjaur

Utflykter och aktiviteter kan variera under säsong.
Med reservation för ändringar!

Tillval:
• Returpaket inkl extranatt i Gällivare & Östersund, platsbiljetter, 1 150 kr/person, del i dubbelrum
• Extranatt 475 kr/person del i dubbelrum
• Avbeställningsskydd 150 kr.
• Anslutningar med tåg.

Inlandsbanan AB ägs av 15 kommuner längs Inlandsbanan och har ett avtal med staten att förvalta järnvägsspåret Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare. Förutom själva banan har företaget i sin ägo eget lokstall och verkstad i Östersund samt olika fordon för att kunna bedriva trafik. Ägarkommunerna vill att Inlandsbanan AB verkar för en positiv utveckling av gods- och persontrafiken på Inlandsbanan, vilket i sin tur öppnar förutsättningarna till utveckling i inlandet. Med Inlandsbanans historiska räls som ryggrad har Inlandsbanan AB bildat dotterbolaget Grand Nordic AB som har till uppdrag att producera, marknadsföra och sälja Inlandsbanans turisttrafik. Försäljningskanalen  för den nya verksamheten kommuniceras genom Grand Nordic och riktar sig till kunder i Sverige och i utlandet samt också till researrangörer i utlandet.

Grand Nordic AB
Grand Nordic's huvudsakliga uppgift är att marknadsföra och sälja resor på Inlandsbanan med omnejd. Detta genom direktförsäljning från eget bokningskontor, via ett webbaserat bokningssystem samt indirekt försäljning av paketerade utbud via researrangörer internationellt. Kärnprodukten i utbudet är turisttrafiken på Inlandsbanan med  marknadsföring/försäljning av biljetter, Inlandsbanekort och paketresor. Grand Nordic's ambition är att knyta an till utbudet längs Inlandsbanan men också sälja resor som inkluderar kombinationer av tåg, boende och aktiviteter vid sidan om Inlandsbanan. Grand Nordic  och Inlandsbanan ska förknippas med norra Skandinavien. De sagolika, nästan mystiska naturupplevelserna, den påtagliga närheten till den nordiska faunan – exotiskt även för de flesta svenskar – och den gemytliga stämningen, som gör varje resa högst personlig.

För mer information kontakta Anna Frykman, marknadsansvarig. anna.frykman@grandnordic.se eller telefon 063-194409.