Add Gender

Upptäck nya affärsmöjligheter i skogen med jämställdhet!

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 08:39 CEST

Add Gender AB på Elmia Wood 2013- Förra gången hade vi en fast punkt på en av mässans bästa platser men i år vill vi vara mer mobila, säger Jenny Claesson marknadschef och konsult på Add Gender.

Add Genders jämställdhetshäst erbjöd trötta ben lite vila i utbyte mot att besökarna diskuterade jämställdhet och regeringens Jämställdhetsstrategi som kom 1 april 2011. Det gav mycket spännande ingångar och både skogsägare, entreprenörer, återförsäljare, inköpare och många fler kom och sa sitt om hur de tyckte strategin skulle förverkligas.

Många vittnade om att de kände sig oviktiga eller osynliga, inte minst kvinnor som äger skog, denna grupp hade också särskilt fokus under SkogsElmia 2011. I år, på den internationella mässan vill vi fokusera på bemötande och hur företag väljer att presentera sig. Vem ställer du ut för? Vilka grupper missar du? Hur lyser ditt värdegrundsarbete igenom i montern?

Observera, diskutera och rapportera

Under mässans sista två dagar, 7 -8:e juni kommer Add Gender att observera montrar, diskutera med utställare och lyfta fram framgångsfaktorer. En lista med tips för en mer inkluderande monter kommer också att delas ut och diskuteras.

– Fördomar har vi alla. Det viktiga är att vi inte drar förhastade slutsatser av dem utan använder dem för att utveckla en dialog, säger Pernilla Alexandersson vd och grundare på Add Gender.

Genom att ta på sig genusglasögon kan du få syn på affärsmöjligheter du kanske annars missar. Under SkogsElmia 2011 konstaterades att runt 39 procent av skogsägarna i Sverige är kvinnor men inköparna har svårt att nå dessa. Hur tänker utställare när de planerar sina montrar, sitt tilltal, sitt bemötande? Genom att fatta kloka beslut och undvika slumpen kan du nå fler.

Add Gender kommer att dela med sig av sina spaningar på Elmia Woods Facebooksida, Twitter och genom att lämna in korta texter och bilder till presstältet. Målaet är att visa upp de som är duktiga.

Framtiden är jämställd

- Det enda vi vet om framtiden är att den är en utveckling på historien, med det perspektivet kan vi säga med säkerhet att framtiden är jämställd. Därför är det en viktig fråga att ha med i sitt företags framtidsplaner, både när det gäller bemötande på mässor men även internt med arbetsmiljö och trivsel, menar Pernilla.

Det är inte bara i Sverige jämställdhet är prioriterad utan EU driver också frågan. Att Elmia Wood väljer att ta vid där SkogsElmia lämnade är också ett tecken på att det inte handlade om en engångsgrej eller ett kort projekt. Jämställdhet är en del av ett lönsamt och hälsosamt skogsbruk.

Detta arbete ska också fungera som avstamp för att utveckla jämställdhetsarbetet ytterligare på SkogsElmia 2015.

Nyfiken? Spana in www.addgender.se/forestry där du kan anmäla ditt monternummer om du vill vara säker på att få besök av Add Gender eller håll utkik på Elmia Wood!

Add Gender är ett analys- och rådgivningsföretag inom jämställdhet. Vi gör jämställdhet begripligt på ett användbart och roligt sätt. För att framtiden är jämställd.

Add Gender svarar gärna på ytterligare frågor hör gärna av dig!

Pernilla Alexandersson

VD och jämställdhetsexpert Add Gender AB