Vår grundade mening-uppropet

Daniel Lungren
0690-50454 (hem)
070-3833653 (mobil)

Uppropet för att rädda P1:s mediemagasin Vår grundade mening från nedläggning kommer att uppvakta Peter Örn onsdagen den 8 november klockan 14:00 i radiohuset i Stockholm. Deltagare blir initiativtagaren Daniel Lundgren, Bim Clinell, Folke Schimanski och Maj-Britt Anckar, styrelseledamot i Stiftelsen Torgny Segerstedts Minnesfond som gav Vår grundade mening sitt pris frihetspennan 2000. Sigrid Kahle, Erik Wijk och Nina Lekander kommer kanske också, och ännu fler kan dyka upp.

Namninsamlingen startade omgående och spontant då radioledningen förklarade sin avsikt att lägga ned Vår grundade mening. Den är en folklig protestaktion som också fått stöd av många kända och tunga namn (se nedan). Den finns på

www.namninsamling.com/vargrundademening

Uppropstexten förklarar att Vår grundade mening måste räddas på grund av sin exceptionella journalistiska kvalitet men framförallt för att det är det enda kvarvarande mediagranskande programmet i public service. Nedläggningsbeslutet är därmed bakvänt och mycket märkligt, säger Daniel Lundgren, initiativtagare till uppropet.

Radioledningens planer på att ersätta programmet med material från en utomstående producent är enligt uppropet ingen lösning, eftersom en sådan skulle bli helt beroende av sin arbetsgivare och därmed inte kunna fylla sin granskande uppgift.

Uppropet har redan mer än 1700 undertecknare, däribland namn som

Jabar Amin
Annika Hjelm
Håkan Eriksson