UNT Content Studio

Upsala Nya Tidning producerar rörliga natives

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2019 14:16 CEST

UNT har en lång historia i att producera native. Första testet gjordes redan 2011, men först 2018 började nativeartiklarna publiceras på den redaktionella plattformen.

2019 tar Upsala Nya Tidning nu steget över till även rörliga natives.

– Under 2018 fokuserade vi mycket på de tekniska förutsättningarna för nativeartiklar, varav rörliga native var en av utvecklingspunkterna. Att vi i ett tidigt skede tog ett beslut att sätta upp tydliga KPI:er och samla data kring artiklarna har gett oss ett bra utgångsläge kring förståelse om vilket material om engagerar UNT:s läsare. Oavsett om artikeln presenteras i textform eller i rörligt, säger Anna Fuhrman, produktansvarig på UNT Content Studio.

Sedan 2015 har publicisten Kit gjort prisvinnande journalistik. Vid sidan om det har man också utvecklat Story Engine, en plattform för produktion och distribution av innehåll till sociala medier, som under förra året lanserades skarpt till marknaden genom mjukvarubolaget KIT Story Engine. UNT är det första lokala mediehus som nyttjar Story Engine till såväl rörliga native i sociala kanaler, som på UNT:s redaktionella plattform.

– Vi ser en stor efterfrågan på Story Engine bland kommunikations- och marknadsavdelningar runt om i landet, men UNT är det första lokala mediehus som tar klivet. Det känns förstås otroligt roligt att de kommer att använda plattformen både i sitt kommersiella och redaktionella material, det visar på möjligheterna och bredden som finns i Story Engine, säger Johannes Hobohm, partneransvarig hos KIT Story Engine.

Kalle Sandhammar, Publisher på Upsala Nya Tidning, säger:

– Vi ser rörliga native som en naturlig del av vårt annonserbjudande och en viktig del av innehållet på våra sajter, appar och i externa kanaler. Det viktigaste vi kan bidra med är trovärdighet, där våra kunder och samarbetspartners hamnar i en relevant, lokal och trygg miljö.

Mera info?

Kontaktperson på Kit: johannes.hobohm@kit.se. Mobil: 0702900750

Kontaktperson på Upsala Nya tidning: kalle.sandhammar@unt.se. Tel: 018-4781910

Pressmedelande i rörligt format:

Mediehuset UNT är ett av Sveriges största regionala mediehus, med en stor digital spridning. I UNT-koncernen ingår varumärken som Upsala Nya Tidning, Enköpings-Posten, UppsalaTidningen, Sigtunabygden, Norra Uppland, Östra Uppland & Västra Uppland samt distributionsbolaget Svensk Hemleverans. UNT är en del av NTM-koncernen.