Upstream AB

Upstream erbjuder gratis verktyg som hittar datorer sårbara för Sasser-masken

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2004 16:00 CEST

Verktyget är en bantad version av eEyes prisbelönta sårbarhetsscanner Retina och genomsöker nätverk på upp till 256 datorer.

Helgens problem med masken "Sasser" bekräftar att allt för få företag och myndigheter arbetar med förebyggande IT-säkerhet. Bristen i Windows som denna mask utnyttjar publicerades den 13 april samtidigt som Microsft släppte en rättning för bristen. Detta är ett tydligt bevis på att många organisationer lever i en falsk känsla av trygghet efter investeringar i brandväggar och ineffektiva intrångssystem.

Upstream Software fokuserar på förebyggande IT-säkerhet
Upstream Software är den enda distributören som fokuserar på lösningar inom förebyggande IT-säkerhet. George Brontén, VD hos Upstream säger:

- Enbart genom att "ligga steget före" kan företag undvika denna typ av allvarliga problem och kostsamma driftsstörningar. Sasser är ett tydligt bevis på att allt för få arbetar med förebyggande IT-säkerhet. Det slösas för mycket pengar och kraft på ineffektiva system för intrångsdetektering och för lite på att täppa till de verkliga säkerhetshålen innan de orsakar skada.

Upstream Software har ett exklusivt nordiskt samarbete med eEye Digital Security som är världsledande inom området och som bland annat identifierade Nimda och Code Red. eEyes produkter erbjuder förebyggande IT-säkerhet och utnämndes bl.a. till Editors' Choice av PC Magazine december 2003.

Om eEye Digital Security
eEye Digital Security (www.eeye.com) är en ledande tillverkare av förstklassiga säkerhetsprodukter och aktiv bidragare till forskning och utbildning inom nätverkssäkerhet. eEyes säkerhetsprodukter vänder sig till IT-administratörer och IT-konsulter. Produkternas gemensamma nämnare är att de fokuserar på förebyggande säkerhet. Produkterna används tillsammans med andra säkerhetslösningar som brandväggar och intrångsdetekteringssystem för att uppnå högsta möjliga säkerhet. Produktsortimentet inkluderar Retina® (säkerhetsscanner), SecureIIS® (applikationsbrandvägg) och Iris® (nätverkssniffer).

Om Upstream Software
Upstream Software erbjuder IT-lösningar som efektiviserar och säkrar företags affärskommunikation genom över 500 återförsäljare i de nordiska länderna. Upstream representerar exklusivt ett antal, noga utvalda, välrenommerade mjukvarutillverkare från USA och Australien. Upstream har introducerat ett flertal ledande programvaror på den nordiska marknaden, inklusive den populära e-postservern MDaemon® och sårbarhetsskannern Retina. Företaget är privatägt, grundades 1996 och har sitt säte i Stockholm.

Kontaktperson:
George Brontén, VD