FoKo Art To Go / Annidelin AB

Ur en multi-talangs bildmapp

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2015 13:23 CET

Kraftfulla kvadrater i färgkrockar på sensibelt rispapper. Mjuka, följsamma nyanser på grov linneduk. Det är en lek i precision och kollision när multi-talangen Birgitta Glenmark ställer ut sina bilder på hotell Scandic Park i Stockholm

Den 11 mars öppnar Birgitta Glenmark sin utställning på Scandic Park i Stockholm. Runt om på väggarna i hotellets lobby, bar och matsal visar Birgitta bilder ur sin bildmapp. En mapp som ständigt fylls på, inspirerad från vardagen. Det kan vara ett däckförråd hos cykelreparatören, simringar på hög, stenbumlingar med målade ”vägvisare”.

Birgitta berättar: ”Till vardags arbetar jag med mina händer. Jag är kirurg. Precision och koncentration är mina verktyg dagtid. Om kvällen tar konsten och skapandet över - min kreativa fristad. Händerna får arbeta fritt. Jag hittar min inspiration i vardagen. Det finns en stor bildmapp i hjärnan som alltid ligger öppen.”

Birgitta vill bjuda in hotellets gäster och besökare att se, uppleva och låta sig inspireras. När konsten tar plats i hotellmiljö blir presentationen eller ”hängningen” en viktig del av upplevelsen. På hotellet presenterar Birgitta en hängning som mer påminner om ”hemma” än om ”borta”.

"Vi befinner oss inte i en konstsalong utan på ett hotell, som för en del blir ett extrahem under långa perioder. En ombonad miljö med bilder som har en berättelse, kan då skapa en känsla av "hemma", avslutar Birgitta Glenmark.

Tidigare utställningar:
Läkare i konsten – Rikstämman 1997-2000
Nacka Stentryckeri 2010
FoKo P.U.B. april 2011
Preston Hair oktober 2011
”JustNu” Ulfsunda slott 2014, separat utställning

Tidigare sagt om Birgitta Glenmarks konst:
Hennes metodiskt uppbyggda målningar i blandteknik spänner från explosiva kolliderande färgfält till milda monokroma kompositioner, med en ständig kontakt mellan dessa båda tonlägen. Hennes uppmärksamhet är riktad mot nyanser, skiftningar och strukturer i omgivningen – från fuktfläckar på en vägg på Capri till rostiga rör på en byggarbetsplats. Intrycken transformeras sedan ofta till geometriska former på stora dukar och med verktyg som exempelvis roller och gummispatlar.”
Galleri CG6

Vernissage GLENMARK/PARK onsdagen den 11 mars kl 17.30-20.00

Adress: Scandic Park, Karlavägen 43, Stockholm Utställningstid:11/3-13/4

För mer information kontakta;
Caroline Asplund: tel. 070 551 58 35 caroline@fo-ko.se
Päivi Gäng: tel. 08 517 348 00 paivi.gang@scandichotels.com
Birgitta Glenmark: birgitta.glenmark@gmail.com

Bilder konstverk ur Birgitta Glenmarks utställning på Scandic Park på: www.fo-ko.se

Konst är kraft!
Med den föresatsen skapar vi med FoKo sedan 2007 kraftfulla möten
mellan ännu inte etablerade konst och en konstintresserade publik.
Art To Go är vår återkommande supermarket för originalkonst, KonstPaus låter
företag utnyttja konstens kraft för sitt varumärke och Graphics är reproduktioner
i begränsade serier av originalverk.