Urban Ahlin i möte med Brasiliens utrikesminister

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2010 21:23 CET

Urban Ahlin, socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson, träffade idag Brasiliens utrikesminister Celso Amorim.

Under mötet behandlade Celso Amorim och Urban Ahlin klimatfrågor, nedrustning och en reform av FN:s säkerhetsråd. Urban Ahlin och Celso Amorim diskuterade också Mercosur och dess samarbete med EU samt bilaterala projekt mellan Sverige och Brasilien.

Urban Ahlin framhöll vikten av att Brasilien och Sverige fortsatt är aktiva i nedrustningsansträngningarna i New Agenda-koalitionen. Han lyfte också fram betydelsen för Sverige av de goda relationerna med Brasilien.

– Brasilien är en framväxande stormakt med allt större roll i det internationella samfundet och en ekonomisk gigant där många svenska företag har viktiga intressen.

Urban Ahlin besöker Brasilien bland annat som gäst till Partido dos Trabalhadores kongress i Sao Paolo 19-20 februari och för ett framträdande vid kongressens internationella seminarium. Under resan kommer Urban Ahlin också att genomföra möten med bland andra president Lula da Silvas utrikespolitiske rådgivare Marco Aurelio Garcia.

Peder Palmstierna
peder.palmstierna@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna