Universal Music Sweden

Urban Cone tillbaka med ny singel och internationella samarbeten

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 09:34 CEST

Polydor / Universal

Med det hyllade debutalbumet Our Youth var Urban Cone ett av de mest lysande debutantbanden under 2012. Efter ett år i studion är de tillbaka med förstasingeln ”Sadness Disease” (release 7/10) från det kommande albumet.

Efter stora framgångar med Our Youth både i Sverige men även ute på kontinenten gjorde Urban Cone bokslut med singeln ”New York”. På två år hade bandet hunnit med att släppa två stycken EP’s samt deras debutalbum. De hade spelat på merparten av Sveriges festivaler, turnerat i Tyskland och i USA.

Efter denna intensiva tid gick Urban Cone in i sin kreativa bubbla och ett år senare kliver de nu ut ur studion med nytt material.

-  ”Efter att ha varit ute och turnerat i två års tid så har vi hittat vårt sound. Det har aldrig låtit så här stökigt”, säger Rasmus Flyckt om kommande skivan.

För bara en vecka sedan släppte bandet sin egen version av Porter Robinsons singel ”Lionhearted” – en låt de själva varit med och skrivit tillsammans med Porter. Deras version kommer att finnas med som b-sida på ”Sadness Disease” som kommer både digitalt och som 7¨ vinyl.

Inför kommande albumet står det också klart att Urban Cone utökar sina internationella samarbeten. Polydor  i UK och Astralwerks i USA kommer att jobba med Urban Cone lokalt.

Sadness Disease” släpps den 7 oktober och kommande album släpps under den första halvan av 2014.