Urban Elements AB

Urban Elements Danmark intensifierar samarbetet med den svenska distributören

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2020 11:44 CET

Urban Elements Danmark intensifierar samarbetet med den svenska distributören

Det danska företaget Urban Elements i Skävinge intensifierar nu samarbetet med sin svenska distributör Nordic Urban Exterior AB.

Danska Urban Elements, som ligger norr om Köpenhamn, är mest känt för sin egna produktion av utemöbler och anpassade lösningar i till exempel Svanenmärkt kebony trä men också för ett antal standardprodukter från ledande internationella tillverkare av möbler för offentliga miljöer.

I praktiken betyder samarbetet att Nordic Urban Exterior den 1 januari 2020 bytte namn till Urban Elements AB.

De två företagen kommer i framtiden att använda gemensam marknadsföring i både Danmark och Sverige och därigenom kunna erbjuda sina lösningar och kunskaper i hela Skandinavien.

”Det är naturligt att företagets utvalda produkter, tjänster och kunskap inom kundanpassade speciallösningar för offentliga utomhusmiljöer nu erbjuds på båda sidor av sundet när flera av företagets kunder inkluderar arkitekter, trädgårdsmästare och elinstallatörer i både Danmark och Sverige”, säger Simon Rosendal på Urban Elements danska huvudkontor.

I det nya Urban Elements AB finns det också stor tillfredsställelse med det nya och förbättrade samarbetet.
”I framtiden kommer kunder att känna att vi kan leverera ännu bättre konsultering, service och flera optimerade möbellösningar med en minimal miljöpåverkan till både danska och svenska städer”, säger Christian Ligaard från Urban Elements AB.

Förutom egna design och produkter handlar de två företagen, på sin respektive marknad, också med säkerhetsinstallationer från engelska Marshalls, metallmöbler från spanska Isimar, betongelement från italienska Bellitalia, vädersegellösningar från tyska Golle, trämaster från norska Norpole, belysning från italienska Platek samt laminatmöbler från österrikiska Miramondo.

Vill du veta mer om Urban Elements i Sverige eller önskar kompletterande bildmaterial, kontakta
Christian Ligaard på cl@urban-elements.se eller +46 700 600 644.

Urban Elements tillverkar, levererar och installerar lösningar för utemiljöer där människor möts.

Vi tillhandahåller Skandinaviens mest omfattande sortiment av såväl egenproducerade lösningar som ett brett sortiment, båda klassiska och moderna design, från utvalda europeiska leverantörer.

Urban Elements lägger stor vikt vid kvalitet, både gällande hantverk och material. Våra material år alltid hållbara och har en lång livslängd med minimalt underhåll.

Vi utvecklar lösningar för människor och städer i samarbete med landskapsarkitekter, arkitekter och trädgårdsmästare. Tillsammans skapar vi kundanpassade lösningar.

Urban Elements AB representerar följande europeiska tillverkare:

Marshalls (engelsk tillverkare av högsäkerhetslösningar).

Miramondo (österrikisk tillverkare av möbler i laminat och lärk).

Platek (italiensk tillverkare av LED-belysning).

lsimar (spansk tillverkare av trådmöbler).

Golle (tysk tillverkare av textil- och segellösningar).

Norpole (norsk tillverkare av trämaster).

Urban Elements vision är att vara ett innovativt, trendmässigt och ekonomiskt sunt företag. Detta gör oss till en affärspartner att föredra.

Urban Elements AB år ett svenskägt företag med tillgång till produktionsanläggning hos vår partner i Skävinge på Nordsjälland i Danmark.