Gunnebo AB

Urban Hedman ny affärsområdeschef hos Gunnebo Industrier AB

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 11:42 CET

Gunnebo Industrier har anställt Urban Hedman som ny affärsområdeschef för affärsområdet Lifting.

Urban Hedman efterträder Robert Hermans och tillträder sin nya tjänst den 20 mars 2006. Urban Hedman har en gedigen industriell bakgrund och kommer senast från Johnson Pump AB där han arbetat som marknadsdirektör för affärsområdet Industri.

Tidigare har Urban Hedman, under en tioårsperiod, arbetat för Gunnebo Industrier och affärsområdet Lifting som bland annat marknadschef och platschef. Under senare år har Urban Hedman även haft andra ledande befattningar som VD för ABB Facilities Management och som affärsområdeschef för Attendo Respons.

"Vi är mycket glada över att återigen ha Urban Hedman inom vår organisation. Urban har en ingående kunskap om Gunnebo Industrier och i synnerhet om affärsområdet Lifting”, säger Christer Lenner, VD och koncernchef för Gunnebo Industrier. ”Dessutom har Urban en solid operativ erfarenhet av att leda företag eller affärsområden. Kombinationen gör honom till en mycket lämplig affärsområdeschef hos oss”, avslutar Christer Lenner.

”Det är med stor tillförsikt som jag ser fram emot att börja på Gunnebo Industrier igen. Jag trivdes väldigt bra under mina tio år tidigare i koncernen. Dessutom är företaget inne i en mycket spännande och positiv trend, vilket gjorde valet enkelt för mig”, säger Urban Hedman.

Gunnebo Industrier AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christer Lenner, VD och Koncernchef Gunnebo Industrier AB, tel. 0490-89 111, mobil 0705-91 03 05
Urban Hedman, mobil 0703-95 95 90, eller
Johan Holmqvist, Informationschef Gunnebo Industrier AB, tel. 0490-89 310, mobil 0703-389 310,
eller e-post johan.holmqvist@gunneboindustries.com

Gunnebo Industrier AB är en internationell verkstadskoncern med verksamhet i 12 länder och med ett 50-tal större distributörer/agenter på global basis. Verksamheten omfattar utveckling, tillverkning och marknadsföring av kätting- och lyftkomponenter, fästsystem för byggindustrin, block/system för tunga lyft, slirskydd och teleskopiska stegar. Verksamheten är indelad i tre affärsområden; Fastening, Lifting, och Technical Products (omfattar affärsenheterna Blocks, Non Skid och Telescopics). Gunnebo Industrier arbetar med välkända produkter i etablerade marknadssegment och är ledande inom respektive produkt och/eller marknadsområde. Omsättningen är på årsbasis 1,5 miljarder kronor och koncernen har cirka 1200 medarbetare.