Latinamerikagrupperna

Ursprungsfolksdelegation från Anderna deltar på klimattoppmötet i Durban

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2011 14:25 CET

Det andinska nätverket för ursprungsfolksorganisationer (CAOI) deltar med en delegation under klimatförhandlingarna i Sydafrika. De vill säkerställa att ursprungsfolkens rättigheter inkluderas i klimatförhandlingarna och i de avtal och överenskommelser som antas i Durban.

“Ursprungsfolken är särskilt utsatta för klimatförändringarna och därför är det viktigt för oss att delta vid internationella toppmöten för att kunna säkerställa att våra rättigheter respekteras. Vi är emot att Moder Jord ses som en handelsvara och att de rika länderna kan köpa sig fria från sitt ansvar genom utsläppsrätter” säger Miguel Palacín Quispe.

Manuel Castro Mayancela är styrelseledamot och ansvarig för utbildning, kultur och kommunikation i CAOI. I Ecuador har han sett hur mekanismer som REDD (Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation) har påverkat ursprungsfolk och lokalsamhällen negativt:

“REDD innebär att vi inte längre kan bruka och ta hand om skogen så som vi brukade. Istället har organisationer som bryr sig mer om pengar än om Moder Jord odlat stora tallplantage på våra traditionella landområden. Vi ser hur REDD påverkar den biologiska mångfalden negativt”.

CAOI, som representerar de stora ursprungsfolksorganisationerna i Colombia, Bolivia, Ecuador och Peru har tillsammans med andra ursprungsfolksnätverk tagit fram gemensamma förslag inför klimattoppmötet. Centralt för nätverken är att frågan om ursprungsfolkens rättigheter inkluderas i klimatförhandlingarna och i de avtal och överenskommelser som antas i Durban.

Även Latinamerikagruppernas Kim Moberger, som arbetar på CAOI:s kontor i Peru, deltar i delegationen som nu befinner sig i Durban. Vill du intervjua Miguel Palacín Quispe, Manuel Castro Mayancela eller Luis Vittor, projektledare CAOI, kontakta Kim Moberger, som även kan hjälpa till att tolka.

För mer information i Durban; kontakta: Kim Moberger kim.moberger@sal.se, +27-768540488
informatör, Latinamerikagrupperna

För högupplösta bilder: http://latinamerikagrupperna.se/ursprungsfolksdelegation-fran-anderna-deltar-pa-klimattoppmotet-i-durban

Kontakt Latinamerikagrupperna i Sverige:

Francisco Contreras, ordförande
Francisco.Contreras@latinamerikagrupperna.se
mobil: 070-7953842

Pontus Björkman, pressansvarig
pontus.bjorkman@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-7711850

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.