Förlaget Lohr gen Stahl

USA alltmer beroende av ”Drönare” och resten av världen följer efter, men vad innebär det för civilisationen?

Pressmeddelande   •   Jul 28, 2012 16:01 CEST

Den amerikanska regerings växande beroende av antenndrönare för att fortsätta sitt utopiska krig mot al-Qaida och talibanerna i Jemen, Afghanistan och på andra håll inklusive vid den amerikanska gränsen mot Mexico blir alltmer kontroversiellt – vilket bevisas av den senaste internationella reaktion på de senaste attackerna av ”drone missiler” längs den gränsen mot Pakistan. Men Barack Obama som behöver samla på sig poäng inför årets val låter sig inte avskräckas, istället gynnas tekniken mer och mer eftersom det minskar behovet av amerikanska trupper i dessa länder och risken för politiskt obehagliga förluster. Enligt Kristus Klep, en internationell relationsanalytiker vid Universitetet i Utrecht anser han: ”Jag skulle helst inte äventyra mina piloter och mina specialstyrkor, så vilka alternativ finns? Obemannade farkoster? Distribuera dem!”

Men denna startegi och tolkning ger upphov till oro att konflikten blir ett enda stort dataspel, där sk ”Desk piloter” i den amerikanska luftkonditionerade bunkrar långt från slagfältet och verkligheten kan döda fientliga jaktplan och civila och sedan gå hem till sina familjer för att äta middag. De kan hålla avstånd från mänskliga konsekvenserna på grund av sina handlingar eller har ångest tillhörande sina mänskliga offer. Det hela liknar mer ett normalt datakrigsspel.

Det är således skrämmande att få höra när Ko Colijn, en säkerhetsexpert vid den prestigefyllda Clingendael Institutet säger att tekniken är här för att stanna. På ett sätt har Amerikanarna fått en vändpunkt till stånd under 2009, 2010. De har avsatt mer tid åt att träna skärmpiloter än på piloter fysiskt i ett flygplan, och de har köpt mer obemannade plan än bemannade sådana, vilket i sig inte är förvånande eftersom de är mycket billigare. Men det är inte enbart USA som har satsat på drönare. Mer än 40 andra länder tros har arbetat med obemannade plan, och nu påstår sig även Iran har utvecklat en egen version – kanske baserad på den fångade amerikanska ”spiondrönaren” som de besegrade förra året och stolt visade upp för medierna. Inte heller är dagens skörd av obemannade stridsflygplan den enda manifestation av denna nya oroande trend i den numera nya krigsföringen. Redan i produktion är drönare som självständigt kan hitta och attackera mål eller arbeta tillsammans i svärmar över fientligt territorium. Jordbundna drönare kan på slagfältet antingen följa marktrupper eller skickas till särskilt farliga områden. Många av oss befarar att denna nya teknik skapa en ny driven kapprustning.

Användningen av drönare blir också allt vanligare att användas i civila kretar – inte minst som en viktig ”lag och ordning” verktyg i kampen mot brottsligheten. I juni i år, använde polisen, exempelvis i den brittiska staden Manchester, sig av att spåra en misstänkt biltjuv, i Nederländerna greps en pyroman efter att ha identifierats på en drönarkamera. I Zürich, Schweiz har forskare utvecklat flygande robotar för användning inom byggindustrin. I demonstrationer kommer de att visa hur små drönare, som arbetar på imponerande hastighet, kan lyfta tunga betongblock på plats på en komplex tornstruktur – en process som annars skulle kräva omfattande byggnadsställningar och dussintals människor som arbetskraft. Men tekniken ger också upphov till oroande frågor om ”snooping” och intrång i privatlivet – och inte bara på grund av de åtgärder som regeringen med privata företag i USA och Europa nu utveckla billiga flygdrönare som kan styras med den typ av programvara som används i smarta telefoner så kan obemannade flygplan snart kommersiellt finnas tillgänglig för enbart några 100-tals dollar. Att betänka är, de bilder en Paparazzi fotograf skulle kunna få med en kamera om en drönare skulle kunna flyga över höga murar eller svävar utanför fönstren. Den utveckling och användningsmöjlighet ställer naturligtvis frågan vad dessa extraordinära maskiner kan leda till.

Men än så länge leder USA världen i drönaranvändning för både övervakning och uppdrag att bekämpa. Attacker utförs i Pakistan i snitt var fjärde dag. Många gånger är USA inte ens säker på exakt vem de dödar. Vid ett antagande: ”att USA har minst 60 drönar baser som drivs av antingen den amerikanska militären eller CIA runt om i världen, och "de flesta av dessa anläggningar har varit oräknade, och anmärkningsvärt anonym - förrän nu". Men drönaranvändning har inte bara förpassats till den amerikanska militären. Drönartillverkarna beordrar redan en mångmiljardmarknad och kapprustningen är redan i full gång. Som Washington Post rapporterade dominerar frågan om hot om angrepp nu livet av civila i Gaza. Och Turkiet planerar att ha Predator drönare i drift från juni 2012. Samtidigt presenterade kinesiska entreprenörer 25 typer av obemannade flygplan förra året. Totalt minst 50 länder har nu någon form av obemannade flygfarkoster, och New York Times rapporterar att "antalet stiger varje månad". Detta antal inkluderar också Iran, som söker att uppgradera sin flotta. Även de libyska rebellerna hade sin egen kontroll av en drönare - förutsatt att kanadensiska försvaret kontrollerade detta - innan de var i full kontroll över sitt eget land.

Tekniken, utvecklas i en oroväckande snabb takt. The New York Times rapporterar att forskare i USA arbetar på "krympande obemannade drönare, det slag som brand missiler till Pakistan och spionera på rebeller i Afghanistan, till storleken av insekter", tillsammans med överdimensionerade drönare som kan fånga video av en hel stad. Det finns fågelliknande drönare, undervattens borduner, radiostyrda farkoster inom drönare, ansikts borduner, och kanske mest skrämmande, helt autonoma borduner – vilka för närvarande testas i Georgien - som inte kommer att kräva någon mänsklig kontroll alls.

Som Mika Zenko, Senior Fellow vid Council on Foreign Relations, berättade förra månaden, "Det är ett mycket imponerande och lyhörd verktyg som bör användas sparsamt. Även om vi är ansvariga nu, vet vi att detta inte vara för evigt." Men i USA, kommer drönare att bli ännu ett sätt för myndigheterna som kan äventyra integriteten för vanliga medborgare. FAA planerar redan att föreslå nya regler för inrikesflyg. Som Newsweek rapporterade är polis och gränsbevakning i USA mycket intresserade av att köpa tekniken från försvarets entreprenörer, och en har redan setts flyga över Houston. Polisen använder redan GPS och spårning av mobiltelefoner. Detta kommer ytterligare att ge en kraftfullare övervakning.

Personliga integriteten har sitt pris: "drönare kan enkelt utrustas med ansiktsigenkänningskameror, infraröda kameror, eller öppna Wi-Fi sniffers". Och medan dessa drönare kommer att användas för många övervaknings ändamål (en skrämmande tanke i och för sig), erkänner entreprenörer att de är rustade för att bära vapen. Oavsett om de används för övervakning eller strid, kommer användning av drönare innebära allvarliga risker för alla världens medborgare. De kan erbjuda regeringar, polismyndigheter, eller privatpersoner en enorm kapacitet för spioneri, och med tanke på deras säkerhetsproblem kan de potentiella konsekvenserna bli oändliga. Vi kan endast fundera kring vart vår snabba och helt oinskränkta tekniska utveckling leder oss in i, skrämmande är det!

Roland Lohr gen Stahl

Författare