Chalmers Innovation

USA-patent för nanoyta till implantat

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2012 09:54 CEST

Den nano-tunna ytan är baserad på substansen, hydroxylapatit (HA), som genom storlek, form, struktur och kemi efterliknar det hårda i benet. Ytans likhet med mänskligt ben gör det är lättare för kroppens egna benceller att läka fast implantatet. Det nu godkända patentet, som avser nanotunna ytbeläggningar av HA, gäller fram till 2024. Bolaget har sedan tidigare även godkännande från den amerikanska myndigheten FDA att sälja ytan på ett dentalimplantat.

- Detta är ett viktigt steg i vår satsning mot den amerikanska implantatmarknaden som är världens största, säger Ulf Brogren som är VD för Promimic

Göteborgsföretaget har sedan tidigare patent på produkten i bland annat Sverige, Israel, Kina och Ryssland.

Den unika implantatytan HAnano Surface går att använda på alla kommersiellt tillgängliga implantatmaterial. Fram till idag har Promimic visat i ett tiotal in vivo-studier att ytan ger bättre förankring och ökar inläkningshastigheten av ett implantat. Den senaste studien genomfördes med HAnano Surface belagda PEEK-implantat. PEEK är ett polymermaterial som har haft starkt tillväxt inom implantatindustrin de senaste 10 åren. PEEK fungerar ihop med ben men utan en annan yta integrerar material långsamt eller inte alls med benvävnad. Resultaten från Promimics studier visade dock att HAnano Surface skapar bentillväxt direkt på implantatet och att implantaten därigenom sitter hårdare fast. Studierna är gjorda i samarbete med Sahlgrenska Akademin och Tandläkarhögskolan i Malmö.

Bolaget startades 2004 av två Chalmersforskare och Chalmers Innovation. Huvudägare idag är förutom grundarna även Karolinska Development, Almi Invest Västsverige och Innovationsbron.

För mer information:

Ulf Brogren, VD Promimic,

ulf.brogren@promimic.se  031-772 80 22,

www.promimic.se

Fredrik Ljungberg, VD Chalmers Innovation,

fredrik@chalmersinnovation.com  073-331 11 00,

www.chalmersinnovation.com

Mer om Promimic

Promimic är ett Göteborgsbaserat företag inom medicinteknik. Bolaget licensierar ut en ytbeläggningslösning till implantatindustrin. Promimics innovativa teknologi är en unik våtkemisk metod för att producera nano-partiklar av hydroxylapatit (HA), som kan användas för att belägga implantat så att de integreras bättre och snabbare med benvävnad.

Mer om Chalmers Innovation

Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 102 företag. Företagen hade under 2010 en total omsättning på 415 miljoner kronor och 415 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,37 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator.