Rymdvodka

USA RUSTAR UPP MOT SVENSK RYMDVODKA

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 18:48 CEST

Världens första kommersiella rymdvodka lanserades under tysta former i Sverige hösten 2012. Både USA och Ryssland är i världstopp inom vodkaframställning och rymdfart. - Under hela vårt rymdäventyr och vår produktutveckling av den svenska Rymdvodkan visste vi att risken för konkurrens var överhängande, säger en av grundarna Max Friberg, 25.

Med hjälp av att engagera ledande experter inom rymdforskning och vodkaframställning lyckades de svenska entreprenörerna före någon annan att kommersiellt lansera världens första rymdvodka. Några månader efter att de började sända vodka till kanten av rymden tog det amerikanska destilleriet Whitmeyer efter och lanserade sin version. –Detta visar enbart på att vi är något på spåret så vi ser positivt på att fler försöker definiera smaken av rymd, säger medgrundaren Johan Pärson, 28.

Rymdvodka är ekologisk vodka som färdas till kanten av rymden innan den buteljeras, för att ge smaken av ren, kall och klar rymd när den serveras. För Rymdvodkas del innebär den ökade konkurrensen att man skruvar upp tempot för en internationell lansering. –Vi har sedan tidigare börjat etablera kontakter med återförsäljare, importörer och agenter på den internationella arenan och det är glädjande att förhandlingarna nu börjar intensifieras med dem, säger Johan Pärson.

Vid upprepade tillfällen har ekologiskt vete och vodka skickats mot yttre stratosfären och tillbaka, inför produktion av flaskor. Bara 3,444 flaskor har ännu tillverkats, var och en uppkallad efter en unik satellit i omloppsbana kring jorden. Under åren av produktutveckling har arbetet dokumenterats, vilket visar sig värdefullt när konkurrenter nu tar efter. –Produkten är unik för att vi bara arbetar med det bästa Sverige har att erbjuda inom rymd, design och vodkaframställning, säger Max Friberg.

De svenska entreprenörerna ger med Rymdvodka smaken av framtiden, av den sista outforskade delen av kartan. Det ligger i människans natur att utforska det okända och sikta mot stjärnorna.

–Lika främmande som att Columbus skulle ta sig över Atlanten för att upptäcka det okända är det att vi skall söka oss ut i rymden. Vi ger en smak av det gränslösa äventyret, säger Max Friberg.

Kort fakta Rymdvodka

Grundades; 11-11-11

Idé och koncept; skapat av sju unga entreprenörer med passion för rymden

Artikelnummer Systembolagets beställningssortiment; 86784

Konsumentpris; 379kr/500 ml flaska

För högupplösta bilder:

För ytterligare information:

Johan Pärson

Tel +46 (0)733-648 120

Epost: johan.parson@rymdvodka.com

Rymdvodka (Swedish Space Vodka) är världens första vodka som färdats till kanten av rymden och

tillbaks. En svenskproducerad premiumvodka som signalerar framåtanda och modernitet, med en tydlig

smakupplevelse av rymden, smaken av ”rent, kallt och klart”.