Moderaterna

USA:s privata utlandsbistånd tre gånger större än det statliga

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2006 08:53 CEST

Riksdagsledamot
Ewa Björling
0708 - 12 20 57

- Idag lanserade Hudson-institutet sitt nya Index för Global Filantropi och i rapporten framgår att det privata utlandsbiståndet från USA är tre gånger så stort som det statliga. Till skillnad från när OECD mäter hur stort utlandsbistånd som skänks så presenterar Hudson-institutet även hur mycket det privata biståndet uppgår till, inte endast det bistånd som utges av olika regeringar.

- Det vore intressant att ta fram liknande siffror för Sveriges del. Privat bistånd kan vara mer effektivt eftersom det går direkt till de behövande utan dyra mellanhänder.

Det säger den moderata riksdagsledamoten Ewa Björling med anledning av rapporten från Hudson- institutet.

- Befolkningen i USA skänker varje år ca 71 miljarder dollar i privat bistånd till utlandet via olika organisationer, universitet, etc. Det är utöver det statliga amerikanska biståndet som uppgår till 21,3 miljarder dollar. Som jämförelse kan sägas att den svenska staten varje år ger ca 26 miljarder kronor i utlandsbistånd.

Ewa Björling har även nyligen blivit utsedd att ingå i Hudson-institutets rådgivande styrelse för Globalt Välstånd. Hudson-institutet är ett forskningsinstitut, baserat i Washington DC, USA, som ska främja global säkerhet, ökat välstånd och frihet. Forskningen är väldigt aktuell just nu då den behandlar frågor gällande bl.a. Kriget mot terrorism och Islams framtid, Ewa Björling är ledamot av utrikesutskottet och arbetar särskilt med frågor om Mellanöstern, terrorism och bistånd.

Roberta Alenius
Pressekreterare, Moderata samlingspartiet